فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- بحث……………………………………………………………………………………………………………. 44
5- 2- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………… 52
5-3- پیشنهادها ……………………………………………………………………………………………………… 54
منابع……………………………………………………………………………………………………………………… 55
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1-تجهیزات مورد نیاز برای جمع آوری، انجماد، ذوب و ذخیره منی و ارزیابیهای اسپرم…………………….. 31
جدول4-1-2- صفات ارزیابی شده رقیق کننده حاوی سطوح مختلف لسیتین اسپرم قوچ افشاری پس از انجماد .. 38
جدول4-1-3- صفات ارزیابی شده رقیق کننده حاوی سطوح مختلف زرده تخم مرغ اسپرم قوچ افشاری پس از انجماد 39
جدول4-1-4- مقایسه ویژگی های حرکتی(مربوط به CASA) اسپرم قوچ افشاری در بین تیمارهای اختصاص یافته 41
جدول4-1-5- صفات ارزیابی شده رقیق کننده های حاوی سطوح مختلف لسیتین و زرده تخم مرغ اسپرم قوچ افشاری پس از انجماد ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 42
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1-1 مقایسه سطوح مختلف لسیستین اسپرم قوچ افشاری پس از انجماد……………………………………………… 39
نمودار 4-1-2 مقایسه سطوح مختلف زرده تخم مرغ اسپرم قوچ افشاری پس از انجماد…………………………………….. 40
چکیده
فرایند انجماد و ذوب اسپرم شامل در معرض قرار گرفتن ابتدایی اسپرم با مواد محافظ انجمادی، کاهشدما به زیرصفر درجه سلسیوس، ذخیره، ذوب و سرانجام
این مطلب را هم بخوانید :
حذف ماده محافظ انجمادی و بازگشت به حالت طبیعی است. این تغییرات باعث آسیبهای ساختاری و بیوشیمیایی به اسپرم میشود که می تواند زندهمانی و باروری اسپرم را تحت تاثیرقرار دهد. هدف از این پژوهش، بررسی اثر سطوح مختلف لسیتین(5/0، 1، 5/1 و 2 %) و زرده تخم مرغ(10، 15، 17 و 20 %) در رقیقکننده پایه تریس- فروکتوز (همراه با 5 درصد گلیسرول) پسازفرایند انجمادو یخگشایی بود. نمونههای منی توسط واژن مصنوعی از 4 راس قوچ افشاری بالغ، هفتهای 2 بار جمعآوری شد. نمونههای منی رقیق شده در معرض بخار ازت منجمد و در تانک حاوی ازت مایع ذخیره شد و سپس یخگشایی پایوتهای حاوی اسپرم در آب گرم 37 درجه سلسیوس انجام شد. تحرککلوتحرک پیشرونده اسپرم با کمک سامانه آنالیز رایانهای اسپرم اندازه گیری شد. سلامت غشا، درصد اسپرمهای زنده و مورفولوژی اسپرمها بعد از فرایند یخگشایی اندازه گیری شد. نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که رقیقکننده حاوی 5/1% لسیتین و 15% زرده تخممرغ در مقایسه با سایر سطوحهای آزمایشی موجب بهبود معنیدار در میزان تحرک کل، تحرک پیشرونده، یکپارچگیغشا و اسپرمهایزنده شد (01/0p < ). سطوح مختلف لسیتین و زرده تخم مرغ اثر معنیداری روی مورفولوژی اسپرمها نداشتند (05/0p > ). مطابق با نتایج این پژوهش به نظر میرسد که افزودن 5/1% لسیتین و 15% زرده تخممرغ به رقیقکننده های انجماد اسپرم قوچ افشاری باعث بهبود معنیدار فراسنجههای اسپرم از جمله تحرک و درصد اسپرمهای زنده میشود.
کلید واژه ها : لسیتین، رقیق کننده، اسپرم منجمد، قوچ افشاری
پرورش گوسفند
پرورش گوسفند در ایران دارای قدمت تاریخی بسیار طولانیمیباشد که هم اکنون ایران با داشتن 55 میلیون راس گوسفند، در رتبه چهارم جهان قرار دارد. اما متاسفانه به علت عدم بازده تولید مثلی و عدم استفاده از تلقیح مصنوعی در صنعت پرورش گوسفند، صرفه اقتصادی خوبی از این صنعت به دست نیامده و رشد چندانی نکرده است. بنابراین این مطالعه در مرحله اول به منظور انجماد منی قوچ با رقیق کننده های بر پایه منشا گیاهی(لسیتین سویا) و حیوانی(زرده) برای بهبود کیفیت مناسب اسپرم بعد از فرایند انجماد-ذوب و در مرحله دوم به منظور ارزیابیعملکرد این رقیق کنندهها با تستهایآزمایشگاهی مهممرتبط با توان باروری اسپرم صورت گرفت. نتیجه استفاده از این تستها، انتخاب رقیق کننده مناسب برای انجماد منی قوچ برای استفاده در تلقیح مصنوعی و انجام آسان برنامه های اصلاح نژادی و در نهایت گسترش پرورش گوسفند و اقتصادی بودن آن خواهد شد.
1-2- حفظ انجماد منی
حفظ انجماد منی و تلقیح مصنوعی فواید زیادی را برای صنعت پرورش حیوانات اهلی، به ویژه برای بهبود تولید مثلی و ژنتیکیارائه می کنند. اما بزرگترین مانع در حفظ انجماد منی، آسیبی است که به ساختمان اسپرم در طول فرایند انجماد- ذوب وارد میشود که منجر به باروری ضعیف اسپرم منجمد میگردد (بارباس و همکاران، 2009). در طول سالهای اخیر، ابداع و توسعهی انواع رقیق کننده های منی جهت انجماد اسپرم و در نتیجه افزایش راندمان و موفقیت تلقیح مصنوعی گسترش زیادی پیدا کرده است. لذا محققین مطالعات گستردهای برای تولید رقیق کننده هایی که بتوانند باعث حفظ انجمادی اسپرم شوند، انجام دادند. از مهمترین مزایای منجمد کردن منی قوچ، میتوان به بارور نمودن همزمان تعداد زیادی میش با بهره گرفتن از اسپرم قوچهای با نژاد برتر و چندقلوزا، انتقالآسان منیاز مراکز تولید و جمعآوری به دورترین دامداریها، انجام زایشخارج از فصل تولید مثلی، جلوگیری از انقراض گونههای در معرض خطر اشاره نمود (سالامون و مکسول، 2000).
در تحقیقات مرتبط با حفظ انجماد منی، بسیاری از مطالعات بر تشخیص آسیبهای وارد شده به اسپرم در طول فرایند انجماد- ذوب تمرکز نموده اند(تریمچ و همکاران، 1997: مدیروس و همکاران، 2002). در حالیکه، مطالعات فراوان دیگری نیز به استفاده از محافظت کنندههای مختلف در رقیق کننده منی برای جلوگیری یا کاهش این آسیبها، برای بهبود کیفیت اسپرم بعد از فرایند انجماد-ذوب تاکید کردهاند(تساک ماکدیس، 2010: فیزر و همکاران، 1984 ). بیشتر ارزیابیهای آزمایشگاهی که برای سنجش کیفیت منی استفاده میشود، همبستگی بالایی با توان باروری اسپرم ندارند. استفاده از رنگهای فلورسنت با بهره گرفتن از میکروسکوپ فلورسنت و دستگاه فلوسایتومتری، تجزیهو تحلیل گستردهتری از پارامترهای اسپرم مانند زنده مانی، یکپارچگیغشا و DNA، وضعیت آکروزوم، کروماتینوظرفیتدارشدن، عملکرد
4-5-1-6- نواسخ و کاربرد آن. 48
4-5-2- اسلوب تأکید. 49
4-5-2-1- تأکید به تکرار 49
4-5-2-2- تأکید قصر 49
4-5-2-3- تأکید به حروف.. 50
4-5-2-4- تأکید معنوی. 50
4-5-3- اسلوب عطف.. 50
4-5-4- اسلوب تحذیر 51
4-5-5- اسلوب حال. 52
4-5-6- اسلوب تمییز 53
4-5-7- اسلوب أفعلتفضیل. 53
4-5-8- اسلوب إلّا أنّه. 54
4-5-9- اسلوب صفت.. 54
4-5-10- اسلوب موصولهای اسمی. 55
4-5-11- اسلوب تعلیل. 55
4-5-12- اسلوب تقسیم. 56
4-5-13- اسلوب جملهی فعلیه. 57
4-5-14- اسلوب شرط. 58
4-6- نگاهی کلی به سبک کتاب الحاوی. 59
این مطلب را هم بخوانید :
فصل پنجم:کامل الصناعه الطبیه
5-1- نگاهی به زندگی ابن عباس.. 61
5-2- آثار و مؤلفات ابن عباس.. 62
5-3- نگاهی به ساختار نگارش کامل الصناعه الطبیه. 62
5-4- شیوهی نگارش ابن عباس.. 64
5-5- سبک شناسی کتاب کامل الصناعه الطبیه. 66
5-5-1- اسلوب جملهی اسمیه. 66
5-5-1-1- مبتدا معرفه + خبر نکره 67
5-5-1-2- مبتدا معرفه + خبر معرفه. 67
5-5-1-3- مبتدا معرفه + خبر جمله. 67
5-5-1-4- مبتدا معرفه + توالی خبر 67
5-5-1-5- خبر مقدم + مبتدا مؤخر 67
5-5-1-6- نواسخ و کاربرد آن. 67
5-5-2- اسلوب تأکید. 68
5-5-2-1- تأکید به تکرار 68
5-5-2-2- تأکید قصر 68
5-5-2-3- تأکید به حروف.. 69
5-5-2-4- تأکید معنوی. 69
5-5-3- اسلوب عطف.. 69
5-5-4- اسلوب حال. 70
5-5-5- اسلوب تمییز 71
5-5-6- اسلوب أفعلتفضیل. 71
5-5-7- اسلوب إلّا أنّه. 72
5-5-8- اسلوب صفت.. 72
5-5-9- اسلوب موصولهای اسمی. 73
5-5-10- اسلوب تعلیل. 73
5-5-11- اسلوب تقسیم. 74
5-5-12- اسلوب جملهی فعلیه. 75
5-5-13- اسلوب جملهی شرط. 76
5-6- نگاهی کلی به سبک کتاب کامل الصناعه الطبیه. 77
فصل ششم: نتایج
6-1- ویژگیهای سبک ساز فردوس الحکمه. 79
6-2- ویژگیهای سبک ساز الحاوی. 81
6-3- ویژگیهای سبک ساز کامل الصناعه الطبیه. 82
6-4- نتیجه کلی. 86
منابع و مآخذ: 87
اسلوب یا سبک نوشتاری به معنای روش بیان اندیشه و احساسات در قالب واژگان است بنابراین اسلوب ارتباط تنگاتنگی با اندیشه و موضوع نوشته دارد. در تقسیمبندیهای اسلوبهای نوشتاری، اسلوب کتابهای طب سنتی، از اسلوبهای علمی به شمار میآید.
سبک نوشتاری اسلوبهای علمی با دیگر اسلوبها متفاوت است. در این اسلوب ایجاز و اطناب کمرنگ میشود و عواطف و احساس نویسنده در این شیوه بر خلاف شیوهی ادبی در نوشته تاثیر ندارد و از مسائل زیباییشناسی همچون تشبیه و استعاره و کنایه و تضاد و ترادف صحبت کرده نمیشود. تنها هدف نویسنده بیان واقعیتهای علمی است که از طریق تجربه به دست آورده است و به دنبال استفاده از اسلوبهایی است که بتواند این معانی را به گونهای آشکار برای مخاطب خود بیان کند.
درنگ در برخی از آثار پدید آمده در قرنهای دوم تا آغاز قرن ششم نشان میدهد که بیشتر آثار این قرون به زبان عربی یعنی زبان علمی رایج اوائل دورهی تمدن اسلامی است.
با توجه به رویکرد جامعه به طب سنتی و گسترش رشتههای طب سنتی و داروسازی سنتی و نیز عربی بودن بیشتر منابع این دو رشتهی نوپا، ضرورت بررسی سبک کتابهای طب و داروسازی سنتی آشکار گردیده است.
تاریخ پزشکی یکی از کهنترین تاریخهای جهان است، زیرا بشر از آغاز زندگی با درد و رنج و بیماری همراه بوده و برای رفع آن میکوشیده است. چون اگر کمال مطلوب انسان، تندرستی باشد همواره در برابر آن درد و بیماری خودنمائی میکرده است. بنابراین به طور قطع میتوان گفت از همان روزی که انسان درصدد رفع بیماری و درد برآمده است تاریخ پزشکی آغاز میشود و اولین کسی که توانسته از خود و یا از دیگری رفع درد و بیماری نماید اولین درمانگر یا پزشک جهان بوده است. (ر.ک: تجدد، 1391: 11).
این که دانش پزشکی چگونه به وجود آمده است و یا چه اقوامی پایهگذاران آن در جهان بودهاند، به روشنی معلوم نیست. کتابهای تاریخ پزشکی قدیم مانند طبقات الأطباء و الحکماء تألیف ابن جُلجُل (377 هـ . ق)، عیون الأنباء فی طبقات الأطباء اثر ابن أبی أصیبعه (643 هـ . ق)، تاریخ الحکماء نوشتهی عبدالکریم شهرستانی (548 هـ . ق)، و تاریخالحکماء نوشتهی ابن قفطی (568 هـ . ق) و کتاب الفهرست تألیف ابن ندیم (438 هـ . ق)، نظریههای گوناگونی در این مورد بیان داشتهاند. (ر.ک: کیانی و دیگران، 1390: 247).
دربارهی پیشینهی پزشکی نمیتوان تاریخی قائل گردید چرا که از تمدنهای خیلی قدیم اطلاعات زیادی در دست نیست که بتوان از تاریخ علوم و یا یکی از رشتههای آن که علم پزشکی است آگاه گردید ولی بطور مسلم میتوان گفت که پزشکی قبل از تاریخ بر اساس تجارب و کارهایی بوده که بشر در جریان زندگی خود در برخورد با حوادث و مبارزه با بیماریها آموخته و آنها را مورد استفاده قرار داده است. (ر.ک: تجدد، پیشین).
طب و اخلاق پزشکی در بین ایرانیان از قدمتی طولانی برخوردار است. از قدیمیترین روزگاران امر طبابت در ایران با دیانت توأم بوده است، طب باستانی ایران با آیین زرتشت و تعلیمات اوستا پیوندی جداییناپذیر داشته است. (غفاری، 1389: 16).
اوستا و دیگر متون زرتشتی (دینکرت و بُندهش) گواهی بر دیرینگی پزشکی در ایران است که دو ویژگی بارز آن توجه به بهداشت محیط و پیشگیری از برخی بیماریها بوده است. علاوه بر این، ایرانیان از دیرباز گیاهان دارویی را میشناختند و از آنها برای درمان بیماریها سود میجستند. آریاییها، نخستین دولت ایرانی، یعنی دولت ماد را در سدهی هفتم یا هشتم پیش از میلاد، در غرب ایران پایهریزی کردند. سپس به ترتیب سلسلههای هخامنشی (330- 559 پیش از میلاد)، اشکانی (250 پیش از میلاد تا 226 م) و ساسانیان (226- 652 م) بر سر کار آمدند. (ر.ک: عزیزی، بی تا: 24).
نخستین پزشک آریایی به نام تریتا یا آترت، از دیدگاه زرتشت و اهورامزدا شخصی پرهیزگار، دانا و توانا بود که با گیاهان و خواص آنها آشنایی فراوان داشت و برای درمان بیماریها از عصارههای گیاهانی که خود استخراج میکرد، استفاده مینمود. همچنین، در تمدن ایران باستان در کتیبههای مربوط به زمان هخامنشیان، از زعفران به عنوان گیاه دارویی با خواص و کاربرد بسیار، فراوان یاد شده است. (ر.ک: پناهی آراللو، 1391: 56).
در زمان شاهان هخامنشی، پزشکی ایران به سبب ارتباط با یونانیان، به پیشرفتهایی دست یافته بود و در دوران اشکانیان، ایرانیان با کتابهای یونانی بیشتر آشنا شدند و برخی از آنها را به زبانهای ایرانی برگرداندند. در عصر ساسانی، به گسترش دانش و فرهنگ توجه ویژهای شده و ولایت فارس مهد تمدن ساسانیان بوده است. (ر.ک: عزیزی، پیشین).
گندیشاپور یکی از مهمترین شهرهای فرهنگی ایران عهد ساسانی بوده است که به زبان سُریانی «بت لاپات» (Beth Lapat) و به عربی جُندیشاپور نامیده میشد. (ر.ک: پیشین: 25).
شهر گندیشاپور در استان خوزستان کنونی، در نزدیکی شوشتر ساخته شده است. «در ابتدا دانشگاه تحت نظارت کلیسای نسطوری اداره میگشت. در دوران خسرو انوشیروان (531 – 578 م ) این دانشگاه به یک مرکز بزرگ علمی و پزشکی تبدیل گشته بود و در بیمارستان آن عدهی زیادی از پزشکان ممتاز به خدمت مشغول بودهاند که از مهمترین آنها (خاندان بُختیشوع از قرن هفتم تا دهم میلادی در گندیشاپور و بغداد به طبابت و چشم پزشکی پرداختهاند) و ماسویه (خاندان ماسویه از قرن هفتم و هشتم میلادی در گندیشاپور و بغداد طبابت کردند) را میتوان نام برد. (جمعی از نویسندگان، 1387: 70).
مکتب طبی گندیشاپور تا دوران تمرکز علمی بغداد (اواسط نیمهی اول قرن دوم هجری قمری) عظمت و اقتدار خود را از دست نداد امّا با تمرکز یافتن بغداد، از اهمیت آن کاسته شد. علل و عواملی که در شهرت علمی بغداد و سقوط مکتب گندیشاپور مؤثر بوده است به شرح زیر است:
1ـ انقراض سلسلهی بنیامیه و روی کار آمدن عباسیان و انتقال مرکز خلافت به بغداد و ارتباط این شهر با گندیشاپور و احتیاج خلفای عباسی به اطبای گندیشاپور باعث مرکزیت یافتن بغداد شد.
2ـ خدمات ایرانیان و به ویژه برمکیان به تمرکز علمی بغداد کمک شایانی کرد.
3ـ انتقال میراث علمی گندیشاپور و یونان و انطاکیه و اسکندریه به بغداد، باعث تمرکز علمی و طبی این شهر شد. (ر.ک: نجم آبادی، 1366: 145-146).
طب اسلامی، با ترکیبی از سنّتهای بقراطی و جالینوسی پزشکی یونانی و با نظریهها و جنبهه ای علمی طب ایرانی و هندی در زمینهی کلی اسلام به وجود آمده است. بنابراین جنبهی ترکیبی داشته و در بردارندهی شیوهای مشاهدهای و عینی مکتب بقراطی، روش فلسفی و نظری جالینوس، و همراه با معلومات نظری و تجربی پزشکان ایرانی و هندی در زمینهی داروسازی میباشد. (ر.ک: کیانی، پیشین: 247-248).
طب اسلامی در روند تکاملی خود دو مرحلهی اساسی را پشت سر گذاشته است: مرحلهی اقتباس و جذب که از طریق ترجمه صورت گرفت و دیگری مرحلهی ابداع و آفرینش آثار پزشکی که اغلب به نام پزشکان ایرانی به ثبت رسید. (ر.ک: پیشین).
«کار عظیم ترجمهی متون پزشکی از زبانهای یونانی، سریانی و تا حدودی نیز هندی به زبان عربی در اواخر دوران حکومت بنیامیه و در دوران حکومت بنیعباس (به خصوص در عهد هارون و مأمون) آغاز شد و گسترش یافت و مترجمین برجستهای چون حنین بن اسحاق و ثابت قرّه در این کار سهم مهمی داشتند و به این ترتیب در حفظ میراث گذشته و انتقال آن به ملل گوناگون نقش مهمی ایفا کردند» (جمعی از نویسندگان، پیشین: 90).
بعد از دوران ترجمه، مرحلهی جدیدی در طب دوران تمدن اسلامی آغاز شد، علم پزشکی رونق یافت و چهار پزشک بزرگ و مشهور (علی بن ربّن طبری، محمّد بن زکریای رازی، علی بن مجوسی اهوازی و ابو علی سینا) ظهور کردند و کتابهایی در زمینهی پزشکی به رشتهی تحریر درآوردند.
در این نوشتار، به حکم آن که «ما لا یُدَرک کُلُّهُ لا یُترک کُلُّهُ» با رویکردی توصیفی – تحلیلی به بیان سبک نوشتاری فردوس الحکمه، الحاوی و کامل الصناعه الطبیه پرداخته شده است که بیشتر مورد توجه پژوهشگران و دانشجویان طب سنتی است.
در بررسی سبک نوشتاری کتابهای مذکور به مسائل زیر توجه شده است:
1ـ مختصری دربارهی نویسنده.
2ـ بررسی ساختار نگارش کتابها.
3ـ بررسی شیوهی تنظیم کتابها.
4ـ بررسی سبک نوشتاری کتابها.
گسترش روزافزون گرایش به طب سنتی و تصحیح و تحقیق متون پزشکی و نیز آموزش متون به زبان عربی در رشتههای داروسازی سنتی و طب سنتی و نبود کتابهای تألیفی در زمینهی سبک نوشتاری متون طب سنتی لزوم پرداختن به چنین موضوعی را ضروری میکند. با انجام چنین پژوهشی، پژوهشگران فارسی زبان میتوانند تصویری روشن از سبک کتابهای طب سنتی به زبان عربی به دست آورند.
آثاری که در برگیرندهی معرفی سبک نوشتههای علمی در دورههای اولیهی تمدن اسلامی و تحلیل و نقد آنها باشد، همواره مورد نیاز پژوهشگران بوده است. در بیشتر آثاری که امروزه در دست است، تنها مشخصات آغاز کتاب مانند عنوان، نام نویسنده، زمان و مکان انتشار و… ارائه میشود و تنها سودی که برای خواننده دارد، آگاهی از وجود چنین کتابی است و هرگز او را از مراجعه به کتاب و خوانش اثر بینیاز نمیکند. این پژوهش چند امکان بنیادین را برای خواننده فراهم میکند:
1ـ پژوهشگران با مراجعه به این پژوهش، از سبک مهمترین کتابهای طب سنتی آگاه میشوند.
2ـ پژوهشگران میتوانند با الهام از این پژوهش، موضوعهایی برای پژوهشهای جدید به دست آورند.
3ـ این پایان نامه این توانایی را به مدرسان درس قرائت متون طب سنتی به زبان عربی در رشته طب سنتی میدهد تا قواعد پرکاربرد برای این متون را انتخاب کنند و در درسنامهی زبان عربی ویژهی دانشجویان طب سنتی به آن قواعد بیشتر بپردازند.
هدف از تهیه و تنظیم این رساله، تبیین شیوهی نگارش کتابهای فردوس الحکمه، الحاوی و کامل الصناعه الطبیه است تا هر محقق بتواند با سبک نوشتاری این کتابها آشنا شود و بدین طریق نیمی از راه پر رنج تحقیق خود را به آسانی بپیماید.
دربارهی بررسی سبک نوشتاری کتابهای طب سنتی که پایاننامهی حاضر در این زمینه تهیه و تنظیم شده، تا کنون اثری تدوین نشده است.
جمال الدین علی بن یوسف ابن القفطی (568 هـ . ق) کتاب تاریخ الحکماء را تألیف کرد و در آن به ذکر تراجم احوال بیش از چهارصد دانشمند در فلسفه و طب و ریاضیات و نجوم پرداخت که بخش عمدهی کتاب اختصاص به پزشکان دارد. در این کتاب نویسنده هر از گاهی اشاره به شیوهی نوشتاری نویسنده کرده است.
موفقالدین ابن أبی أصیبعه (643 هـ . ق) در کتاب عیون الأنباء فی طبقات الأطباء که جامعترین کتاب در این زمینه است از تعداد زیادی پزشک و داروشناس و حکیم و منجّم و ریاضیدان به تقسیم مولد و منشأ آنان یاد میکند و دربارهی هر یک اطلاعات فراوانی را ارائه میدهد و به روش پژوهش برخی از پزشکان اشاره میکند.
در خصوص سبک شناسی متون، کتابهای فراوانی در سبک شناسی ادبی تدوین شده که از برخی از آنها در این پژوهش برای تبیین مبانی نظری پژوهش بهره گرفته شده است مانند:
احمد بدوی (2004) در کتاب أسس النقد الأدبی عند العرب، ابتدا معانی و ویژگیهای اسلوب را بررسی میکند سپس به بیان مقاییس نقد اسلوب و انواع اسالیب میپردازد و به طور کلی به جنبهه ای مختلف سبک اشاره میکند.
و بهار (1380) در کتاب سبک شناسی مطالبی کلی در خصوص سبک شناسی بیان میکند.
و شمیسا (1373) در کتاب کلیات سبک شناسی مطالبی کلی دربارهی سبک و نظام سبک شناسی بیان میکند و مسائل بنیادی مربوط به سبک و سبک شناسی را مورد بحث قرار میدهد و به این نکته اشاره میکند که نوشتههای بسیاری وجود دارد که فاقد سبک است و در آن اندیشهی خاص و زبان قابل تأملی وجود ندارد.
در این کتابها به بیان دقیق مفهوم سبک شناسی و روشهای بررسی سبک متون مختلف اشاره شده است، که مطالعهی این کتابها راه را بر سبک شناس نشان خواهد داد.
روش تحقیق در این رساله به شیوهی توصیفی – تحلیلی و بررسی انتقادی متن است. برای دستیابی به مهمترین کتابهای مورد استفادهی طب سنتی به متخصصان و دانشجویان و مراکز تحقیقات طب سنتی مراجعه شد و فهرست 600 کتاب به زبان عربی استخراج شد و سپس با مشورت متخصصان این رشته مهمترین و تأثیرگذارترین کتابهای طب سنتی به زبان عربی به عنوان مهمترین و پرکاربردترین منبع پژوهش متخصصان استخراج شد. در اینباره و در چارچوب شناساندن کتابهای طب سنتی به زبان عربی و با توجه به نیاز پژوهشگران و متخصصان طب سنتی این پایان نامه به بررسی سبک نوشتاری سه اثر
3-5-3-3 جابه جایی موقعیت مستعمره و امپریالیست.. 79
3-5-3-4 قدرت کل یک امپراطوری.. 80
3-5-3-5 رقابت استعماری.. 80
3-5-4 رویکرد جریان آب.. 82
3-5-4-1 عملگرهای جریان آب.. 84
3-5-4-1-1 ایجاد جمعیت اولیه. 85
3-5-4-1-2 انشعاب و حرکت جریان آب.. 85
3-5-4-1-3 ادغام جریانها 88
3-5-4-1-4 تبخیر و بارش… 89
3-5-4-1-5 جستجوی همسایگی.. 89
فصل 4 : محاسبات و یافتههای تحقیق.. 91
4-1 مقدمه. 92
4-2 تنظیم پارامتر رویکرد های فرا مکاشفهای.. 92
4-3 ارزیابی و کارایی رویکردها 96
4-4 مشاهده نتایج.. 98
4-4-1: تأثیر افزایش تعداد سرویسهای انتزاعی بر زمان اجرای رویکردهای ارائه داده شده 98
4-4-2 تأثیر افزایش تعداد سرویسهای واقعی بر زمان اجرای رویکردهای ارائه داده شده 101
4-4-3 مقایسه کارایی رویکرد های فرا مکاشفهای و روش دقیق.. 102
4-4-4 مقیاس پذیری.. 105
این مطلب را هم بخوانید :
4-4-5 کارایی.. 106
فصل 5 : نتیجه گیری و پیشنهادات.. 107
5-1 مقدمه. 108
5-2 مزایای رویکرد ارائه شده 109
5-3 عملکرد رویکرد های ارائه شده 110
5-4 تحقیقات آتی.. 112
منابع و مآخذ. 113
فهرست شکلها
شکل 1-1: سه لایه اصلی در معماری سرویس گرا 3
شکل 1-2 : ترکیب سرویسها بر مبنای معیارهای کیفیت سرویس… 5
شکل 1-3 : مراحل انجام تحقیق.. 9
شکل 2-1 : محیط کسب و کار سرویس گرا 17
شکل 2-2 : استفاده مجدد از وب سرویسها در معماری سرویس گرا 18
شکل 2-3 : چابکی کسب و کار در معماری سرویس گرا 20
شکل 2-4 : ترکیب وب سرویسها در جریان کاری.. 24
شکل 2-5 : چرخه حیات سرویس مرکب.. 26
شکل 2-6 : ساختارهای ترکیب وب سرویسها در جریانهای کاری.. 30
شکل 2-7 : ترکیب وب سرویسها به همراه ساختارشان. 32
شکل 2-8 : معیارهای کیفیت سرویس… 34
شکل 2-9 : فرایند کلی چارچوب Boumhamdi و Jarir. 36
شکل 2-10 : فرایند کلی چارچوب DynamiCoS. 38
شکل 2-11 : فرایند کلی رویکرد انتخاب و رتبه بندی سرویس بر مبنای معیارهای کیفی.. 43
شکل 2-12 : چارچوبی برای انتخاب و رتبه بندی وب سرویسها با در نظر گرفتن کیفیت سرویس… 44
شکل 3-1 : معماری پیشنهادی برای ترکیب پویای سرویسهای وب مبتنی بر نیازهای کیفی کاربران. 51
شکل 3-2 : شبه کد مربوط به معماری پیشنهادی.. 54
شکل 3-3 : ارزش مجموع معیارهای کیفی با توجه به ساختارهای مختلف.. 60
شکل 3-4 : نمای ساده شده از ارزش مجموع معیارهای کیفی.. 61
شکل 3-5 : نحوه نمایش جوابها در رویکردهای فرا مکاشفهای.. 67
شکل 3-6 : ساختار کلی الگوریتم ژنتیک… 70
شکل 3-7 : مثالی از نحوه عملکرد تقاطع دو نقطهای.. 72
شکل 3-8 : اجزای تشکیل دهنده یک کشور (معیارهای کیفیت سرویس) 76
شکل 3-9 : عملگرهای همانند سازی و جستجوی همسایگی.. 79
شکل 3-10: تغییر جای استعمارگر و مستعمره 80
شکل 3-11: کل امپراطوری،پس از تغییر موقعیتها 80
شکل 3-12 : شمای کلی رقابت استعماری.. 81
شکل 3-13 : شبه کد مربوط به الگوریتم فرا ابتکاری رقابت استعماری.. 82
شکل 3-14: نمای کلی رویکرد جریان آب.. 83
شکل 3-15 : عملگر تقاطع یکنواخت پارامتری در رویکرد جریان آب.. 86
شکل 3-16 : نحوه عملکرد عملگر جهش در رویکرد جریان آب.. 87
شکل 3-17 : نحوه عملکرد عملگر جستجو همسایگی.. 90
شکل4-1 : روند تغییرات زمان محاسباتی رویکردهای فرا مکاشفهای با افزایش تعداد سرویسهای انتزاعی.. 100
شکل4-2 : روند تغییرات زمان محاسباتی رویکردهای فرا مکاشفهای با افزایش تعداد سرویسهای واقعی.. 102
شکل4-3 :روند تغییرات زمان محاسباتی رویکردهای فرا مکاشفهای و روش دقیق در مسائل با مقیاس کوچک… 104
فهرست جداول
جدول 3-1 : نمادهای بکار رفته در شبه کد و توضیحات مربوط به هر یک از آنها 54
فهرست شکلها | ||
عنوان | صفحه | |
شکل 2-1-فرایند کلی اندازه گیری رضایت مشتری | 27 | |
شکل 3-1-اجرای موفق مدیریت ارتباط با مشتری (بولینگ و دیگران 2006) | 40 | |
شکل 3-2-عناصر کلیدی مدیریت ارتباط با مشتری(لیندگرین و دیگران 2006) | 40 | |
شکل 4-1-مدل سروکوال | 45 | |
فهرست نمودارها
| ||||
عنوان | صفحه | |||
نمودار 5- 1- توزیع جنسیت پاسخ دهندگان جامعه آماری | 66 | |||
نمودار5- 2- توزیع مدرک تحصیلی پاسخ دهندگان جامعه آماری | 67 | |||
نمودار5-3- توزیع رده سنی پاسخ دهندگان جامعه آماری | 68 | |||
نمودار5- 4- توزیع میزان ساعات استفاده روزانه جامعه آماری از اینترنت | این مطلب را هم بخوانید : بایگانیهای پایان نامه حقوق - مجله تخصصی نارمک دیجیتال | 69 | ||
در طول یک قرن گذشته ، در شهرهای کوچک در سرتاسر دنیا ، قبل از ظهور سوپر مارکت ، بازار و اتومبیل ، مردم جهت خرید کالا به مغازة محلی رجوع می کردند. مالک، کارکنان مغازه و مشتریان را به اسم می شناختند نیازها و خواسته های مشتری را درک کرده بودند. مشتری همواره به فروشگاه وفادار می ماند و خرید از آن را ادامه می داد. با رشد جامعه ، تغییر جمعیت از جامعه کشاورزی به مناطق بزرگ شهری ، متحرک گشتن مصرف کننده ، تاسیس سوپر مارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای به منظور رسیدن به سود اقتصادی توسط بازاریابی های انبوه ، این رابطه زیبا با مشتری ناپدید گشت. همچنین نرخها پایین تر آمدند و کیفیت اقلام یکنواخت شد، و رابطه بین مشتری و فروشنده ، بی نام و بدون برخورد انجام
می گرفت. رابطه شخصی ما بین مشتری و مالک فروشگاه از بین رفت. در نتیجه،مشتریان
بی وفا گشتن و به سمت تامین کنندگانی سوق پیدا می کردند که جنس مورد نظر را در پایین ترین قیمت و با بیشترین تنوع، ارائه می کردند. در گذشته ای نه چندان دور، ارتباط مشتری با فروشنده مستقیم ، بدون واسطه و از طریق چهره به چهره بود اما امروزه فروشگاه های بدون فروشنده ، نوع ارتباط با مشتری را دگرگون کرده است.اما علیرغم این تغییرات،ضرورت حفظ ارتباط با مشتری دوچندان شده است،زیرا ((هر ارتباط یک شانس برای فروش شرکت است.))بر اساس پژوهش مؤسسه بازرگانی گامرس که در سال 2000 انجام شده 66 درصد پاسخ دهندگان معتقد بودند که برقراری و حفظ مدیریت ارتباطات با مشتری باعث جلب رضایت آنان ، افزایش درآمد ، افزایش توان رقابتی و بازده سود سرمایه شرکت می شود، زیرا با ارتباط صحیح می توانیم مشتریان کلیدی را شناسایی کرده و ارزش های بسیار عمیقی را با مشتری برقرار کنیم[3].
آری،این واقعیت که ارتباطات امروزه بر پایه تجارت الکترونیکی مبتنی است،به ما اجازه می دهد که بتوانیم تولید و خدمات خود را مستقیما”به مشتری هایمان در دورترین نقاط جهان ارائه دهیم بدون اینکه نیازی به انجام مسافرتهای تجاری و ملاقات چهره به چهره با آنان داشته باشیم.امروزه مشتری با داشتن تکنولوژی اطلاعاتی و با بهره گرفتن از بازار الکترونیک قادر است کالای مورد نظر خود را با سایر کالاها مقایسه،انتخاب و خریداری کند:ولی در هر حال داشتن ارتباطی بسیار عمیق از ضروریات حفظ و ارزش گذاری به مشتری است،به طوری که یکی از محققین توصیه می کند حتی در سیستم ارتباط الکترونیکی ،بایستی حداقل هر دو سال یکبار مشتریان وفادار مورد نوازش مستقیم و خصوصی بالاترین مقام سازمان قرار گیرند[5].
برخی مؤسسات برای برقراری ارتباط با مشتریان ، واحد مخصوصی را ایجاد کرده اند، ولی این نوع ارتباط به هیچ وجه جوابگوی شرکت های مشتری مدار نیست ، زیرا به غیر از واحد بازرگانی و فروش ، تمام اعضاء یک مؤسسه نیز باید با مشتری مرتبط باشند ، از قسمت طراحی گرفته تا تولید ، تا بتوانند نظرات مشتری را بطور مستقیم در تولید نهایی اعمال کنند.به همین جهت معتقدند که رابطه مشتری و فروشنده مثل دوچرخ یک کالسکه است که باید با هم و هم اندازه باشند تا امکان راه اندازی چرخ توسعه ممکن و میسر باشد[28].
جهان ارتباطات در چند سال گذشته ، طلوع مدیریت ارتباطات با مشتری را به عنوان یک رویکرد کاری مهم به چشم خود دید . در اقتصاد رو به رشد فضای رقابتی امروزه ، حرکت قدرت و اختیار عمل از سوی سازمان به مشتری انتقال پیدا کرده است. با قدرت انتخاب بیشتر ، داشتن اطلاعات گسترده تر و هزینه های کمتر ، مشتریان کمتری در این زمینه برخوردارند. در حالیکه تنوع بیشتر محصولات و ارائه بیشتر محصولات باعث خواهد شد که سازمان از راه های کمتری جهت بررسی و هدایت موقعیتهای مختلف ارزش ها برخوردار باشد. در نتیجه، افزایش تعداد سازمانها توسعة خود را مرهون پیشرفت در ارائه خدمات به مشتریان است به نحوی که بتواند افزایش قابل توجهی در رضایت مشتری و میزان درآمد داشته باشد و این در حالی که مدیریت هزینه ها را نیز بر عهده دارد[1].
بنابراین تعجب آور نخواهد بود که در حال حاضر بسیاری از شرکتها به دنبال اجرای برنامه های CRM [1]هستند. و این در حالی است که برخی از این سازمانها تجربه موفقیت اولیه را با اجرای این برنامه داشته اند ولی اغلب آنها اکنون به دنبال آن سری از منافعی هستند که با صرف هزینه در صدد بدست آوردن آنها هستند.
از سال 1990 که رویه های ERP باعث شده است که شرکتها این چنین هزینه هایی را صرف بکنند و سود اندکی بدست آورند هیچ رویه دیگری اجرا نشده است پس چرا CRM برای آن چیزی که انتظار آن می رفت ، نتوانسته است انتظارات را برآورده نماید؟
دلایل آن را می توان در فقدان بینش و فهم CRM هم از نظر مشتریان و هم از نظر سازمانها ذکر که نتوانسته اند ارتباط معینی بین دستورالعملهای CRM و مزایای تجاری غیر معین ایجاد کنند و در مرحلة بعدی از فقدان حمایتهای لازمه و در نهایت نیز از اجرای ضعیف این مرحله ناشی می گردد. بسیاری از سازمانها دارای دستورالعملهای متفاوت و چندگانه ای هستند که هریک تاکید خاصی روی دستورالعمهای اجرایی و کاربرد خاص آن دارد، ولی تعداد اندکی از این دستورالعملها هستند که به صورت موفق و یکپارچه شرایط را به نحوی که هم رضایت مشتری و هم مزایای سازمان را ایجاد کند ، مهیا نمایند. ما باید به مشتریان خود کمک کنیم که در بین تضادها و اختلافات به دنبال تجارب مشتریان دیگر باشند تا طبق آنها ، ارزش تجاری مناسبی را از طریق یک سری مدیریت های عمومی و سرمایه گذاری معین ، طبق شرایط و دلایل معین خاص به وجود آورند. شروع انجام این دستورالعملها از طریق مشخص کردن بازده های تجاری صریح و مشخص است که قابلیت بررسی و اندازه گیری خواهند داشت و این عملیات بعد از تحلیل ابعاد وجودی آن مشخص خواهد شد و در نهایت منجر به ارائه تکنولوژی خواهد شد که در بردارندة ترکیبی از سرعت ، کیفیت و هزینه خواهد بود[1].
اکنون که در اقتصاد جهانی مشتریان بقای شرکت را رقم میزنند ، شرکتها دیگر نمیتوانند نسبت به انتظارات و خواستههای مشتریان بیتفاوت باشند. آنها باید همه فعالیتها و توانمندیهای خود را متوجه رضایت مشتری نمایند . بهطور متوسط شرکتها سالانه حدود ده تا سی درصد از مشتریان خود را از دست میدهند. اما آنها اغلب نمیدانند که چه مشتریهایی را در چه زمان و به چه دلیل از دست میدهند. اغلب شرکتها بدون نگرانی در مورد مشتریهایی که از دست میدهند، بهطور سنتی تأکید زیادی بر جذب مشتریهای جدید دارند. چنین شرکتهایی مانند سطل تهسوراخی هستند که مشتریان خود را همچون آب از دست میدهند و مدیران شرکت به جای مسدود کردن سوراخ ، در جستجوی منابع جدیدی جهت جذب هرچه بیشتر مشتریها هستند [1].رضایت مشتری یکی از پایهایترین مفاهیم ارزیابی است که در خیلی از کسبوکارها دنبال میشود . رضایتمندی مشتریان مرتبا به صورت ادواری و یا پس از هر تغییر ساختاری ، اندازهگیری میشود با مرور ادبیات رضایتمندی مشتری درمییابیم که این تعاریف اکثرا از طریق مصاحبه با آزمودنیها یا همان مشتریان مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتهاند.
مدیریت ارتباط با مشتری قادر است فاصله بین مشتری و سازمان را کاهش داده و با وفاداری مشتری ، خدمت برتر ، گردآوری بهتر اطلاعات و آموزش سازمانی موجب موفقیت سازمانی گردد.[41]
تقریبا از 4 سال پیش شرکت مخابرات استان گلستان نسبت به ارائه سرویس اینترنت با قیمت بسیار پایین اقدام نمود که این امر موجب ورشکستگی ISP های گرگان شد در ابتدا حجم بالایی از کاربران اینترنت گرگان از مخابرات اشتراک گرفتند .
یکی دیگر از ISP های گرگان بنام نوین نت که از شرکت های بزرگ در گرگان بود در ابتدا به همین دلیل پایینی قیمت ، مشتریان خود را از دست داد در حالی که کیفیت سرویس های نوین نت بسیار مناسب و از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری نسبتا مطلوبی هم برخوردار بود .
ISP مخابرات (با توجه به تعداد بالای مشتریان ) به جز یک خط تلفن هیچ گونه امکان ارتباطی با مشتریان نداشت و در طول این مدت نیز هیچکونه استراتژی جهت استفاده از یک CRM مناسب از سوی مدیران اخذ نگردید.
در طول این مدت شرکت نوین نت با بهره گرفتن از استراتژی مشتری مداری و استفاده از یک CRM قدرتمند و مشتری پسند توانست سهم زیادی از بازار را که از دست داده بود پس بگیرد که علت بازگشت اکثر مشتریان از مخابرات به پارس همین CRM و پشتیبانی 24 ساعته و برنامه ریزی شده شرکت نوین نت بوده است. بدونشک رضایت مشتری یکی از موضوعهای بسیار راهبردی در دهه اخیر است که ظاهرا همین امر یکی از اساسی ترین عوامل موفقیت این شرکت (نوین نت) در مقابل سایر رقبا بوده است.
نظریه پردازان معتقدند : (( آنهایی که برای خرید به فروشگاه مراجعه می کنند ، در واقع حمایت خود را از فروشگاه اعلام می کنند . آنهایی که فقط برای تعریف و تمجید می آیند ، نشاط و خرسندی را به ارمغان می آورند . مشتریانی که لبه تیز انتقادات خود را به به طرف فروشگاه نشانه می روند ، در واقع آموزش می دهند که چگونه می توان موجبات رضایت مشتری را فراهم آورد . تنها آنهایی که نارضایتی
3-8 مثال عددی 47
3-9 تحلیل حساسیت 51
3-10 نتیجه گیری 53
فصل چهارم : مطالعه موردی 54
4-1 مقدمه 55
4-2 معرفی شرکت 55
4-3 تعریف مسئله 56
4-4 داده های ورودی مسئله برای مدلسازی 57
4-5 حل مدل 60
4-6 تحلیل نتایج 63
4-7 فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها 65
5-1 مقدمه 67
5-2 نتایج تحقیق 67
5-3 پیشنهادهای آتی 68
مراجع 69
پیوست 75
Abstract 80
این مطلب را هم بخوانید :
فهرست شکلها
شکل(2-1) شمایی از زنجیره تامین 7
شکل (2-2) زنجیره تامین بدون جریان اطلاعات 11
شکل (2-3) زنجیره تامین همراه با جریان اطلاعات 12
شکل(2-4) شمایی از زنجیره تامین غذایی 16
شکل(2-5) حمل و نقل در زنجیره تامین 23
شکل(2-6) شمایی از تاثیرات چالشهای مختلف زنجیره تامین غذایی بر هم 32
شکل(3-1) بخشهای مختلف زنجیره تامین و ارتباطات آنها 36
شکل(3-2) روش تخمین تولید گاز دی اکسید کربن در حمل و نقل جادهای 38
شکل (3-3) نمایش شماتیک خروجی مدل 47
شکل(4-1) مقایسه هزینهها 64
فهرست جدولها
جدول(2-1) مقاصد زنجیره تامین فرآوردههای غذایی 19
جدول (2-2) مروری بر پیشینهی تحقیق 31
جدول (3-1) موجودی انبارهای ورودی 48
جدول (3-2) تعداد واحدهای مورد نیاز در هر انبار 48
جدول (3-3) میزان تولید در هر خط تولید 48
جدولهای (3-4) و (3-5) جریان مواد 49
جدول (3-6) تعداد وسایل نقلیهی به کار گرفته شده 49
جدول (3-7) هزینه های بخشهای مختلف 50
جدول (3-8) مقایسه زمان حل مدل در مقیاسهای مختلف 50
جدول (3-9) مقایسه هزینهها در شرایط مختلف 52
جدول (3-10) مقایسه مسئله در دو حالت استفاده از 3pl و عدم استفاده از آن 53
جدول (4-1) اطلاعات مربوط به مواد خام 57
جدول (4-2) اطلاعات مربوط به تامینکنندگان 57
جدول (4-3) محصولات و اطلاعات آنها 58
جدول (4-4) تقاضای هر محصول در هر خرده فروش 58
جدول (4-5) مشخصات انبار 59
جدول (4-6) فاصلهی خرده فروشان از انبارهای خروجی 59
جدول (4-7) مشخصات وسایل نقلیه 59
جدول (4-8) موجودی انبار ورودی 60
جدول (4-9) موجودی انبار خروجی و تولید خط تولید 60
جدول (4-10) جریان مواد 61