4-7- مقایسه سطوح دستورزی از نظر وزن هزار دانه 62
4-8- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر وزن هزار دانه 62
4-9- مقایسه سطوح دستورزی از نظر عملکرد دانه 64
4-10- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر عملکرد دانه 64
4-11- مقایسه سطوح دستورزی از نظر طول بلال 69
4-12- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر طول بلال 69
4-13- مقایسه سطوح دستورزی از نظر ماده خشک بلال 71
4-14- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر ماده خشک بلال 71
4-15- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر ماده خشک پوست بلال 72
4-16- مقایسه سطوح دستورزی از نظر ماده خشک محور بلال 74
4-17- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر ماده خشک محور بلال 74
4-18- مقایسه سطوح دستورزی از نظر ماده خشک دسته بلال 76
4-19- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر ماده خشک دسته بلال 76
4-20- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر عملکرد بیولوژیک 78
4-21- مقایسه سطوح دستورزی از نظر شاخص برداشت 80
4-22- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر شاخص برداشت 80
4-23- مقایسه سطوح دستورزی از نظر شاخضص سطح برگ 85
4-24- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر شاخص سطح برگ 85
4-25- مقایسه سطوح دستورزی از نظر درصد نیتروژن دانه 87
این مطلب را هم بخوانید :
4-26- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر درصد نیتروژن دانه 87
4-27- مقایسه سطوح دستورزی از نظر درصد پروتئین دانه 89
4-28- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر درصد پروتئین دانه 89
4-29- مقایسه سطوح دستورزی از نظر نیتروژن جذب شده 90
4-30- مقایسه سطوح دستورزی از نظر میانگین کلروفیل بوته 92
4-31- مقایسه اثر متقابل سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی از نظر میانگین کلروفیل بوته 92
فهرست جداول
عنوان صفحه
3-1- نقشه طرح آزمایشی 46
3-2-ویژگیهای فیزیکوشیمیایی خاک محل آزمایش (باجگاه) 47
4-1 نتایج تجزیه واریانس عملکرد و اجزای عملکرد ذرت 53
4-2-تأثیر سطوح نیتروژن و دستورزی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت 54
4-3-برهمکنش سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت 55
4-4- نتایج تجزیه واریانس برخی خصوصیات زراعی ذرت 66
4-5- تأثیر سطوح نیتروژن و دستورزی بر برخی ویژگیهای زراعی ذرت 67
4-6- برهمکنش سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی بر برخی ویژگیهای زراعی ذرت 68
4-7- نتایج تجزیه واریانس برخی خصوصیات ذرت 81
4-8- تأثیر سطوح نیتروژن و دستورزی بر برخی ویژگیهای زراعی ذرت 82
4-9- برهمکنش سطوح نیتروژن و سطوح دستورزی بر برخی ویژگیهای زراعی ذرت 83
5-9- جدول همبستگی 93
فصل اول
مقدمه
1-1- اهمیت ذرت
با افزایش روز افزون جمعیت در کره خاکی و نیاز به افزایش عملکرد گیاهان زراعی، تأمین مواد غذایی از جمله برنامههای وسیع و دامنهداری است که باعث شده پژوهشگران در این زمینه پژوهشهای جدیدی را دنبال کنند (ایوانز، 1377) . تولید غذا از گیاهان زراعی برای بقای انسان و سایر موجودات زنده امری حیاتی است، به طوری که حدود 70 درصد غذای جمعیت جهان مستقیماً از گیاهان زراعی بدست میآید (تییر و پیت، 1372). دوسوم از ماده خشک قابل مصرف انسان را غلات تشکیل میدهند که 54 درصد از آن به گندم، برنج و ذرت[1] اختصاص دارد (ایوانز، 1377) . تقریباً 55 درصد از پروتئینها، 15 درصد چربیها، 70 درصد کروهیدراتها و به طور کلی 55-50 درصد کالری مورد نیاز انسان در دنیا بوسیله غلات تأمین میشود (نورمحمدی و همکاران، 1376).
از نحوه ورود ذرت به ایران و سابقه کاشت آن اطلاع مستندی در دست نیست. احتمالاً ذرت برای اولین بار توسط پرتغالیها از طریق آبهای جنوب وارد کشور شده است (علییاری، 1373). کشت ذرت دانهای در ایران تا سال 1350 به صورت پراکنده و در بین سایر زراعتهای اصلی صورت گرفته است. در سال 1353 سطح کشت این محصول به صورت علوفه و دانه برابر 22 هکتار و متوسط عملکرد دانه آن 2/5 تن در هکتار بوده است (رسولاف، 1376). بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از شروع برنامه پنج سال اول روند افزایش سطح زیرکشت کند بود، به طوری که در سالهای 1358 و 1359 سطح زیرکشت به ترتیب تا میزان 10 هزار و 8 هزار هکتار کاهش یافت ولی از سال 1360 به بعد تغییراتی در سطح زیرکشت رخ داد، به طوری که از 15 هزار هکتار سطح زیرکشت ذرت در آن سال، سطح زیر کشت به 120 هزار هکتار در سال 1374 افزایش پیدا کرد (فائو[2]، 1995).
4- نتایج ………………………………………………………………………………………………………………………….. 32
4-1- پارامترهای رشد و شاخصهای تغذیهای ……………………………………………………………………….. 32
4-1-1- درصد افزایش وزن ……………………………………………………………………………………………….. 32
4-1-2- ضریب رشد ویژه ………………………………………………………………………………………………….. 33
4-1-3- ضریب تبدیل غذایی ……………………………………………………………………………………………… 33
4-1-4- فاکتور وضعیت …………………………………………………………………………………………………….. 34
4-1-5- کارایی غذا ……………………………………………………………………………………………………………………..35
4-2- شاخصهای رنگی شدن ……………………………………………………………………………………………………..36
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل پنجم
5- بحث و نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………………….. 39
5-1- اثر منابع رنگدانه طبیعی و مصنوعی بر شاخصهای رشد ماهی فلاورهورن ………………………….. 39
5-2- اثر رنگدانههای طبیعی و مصنوعی بر رنگی شدن ماهی فلاورهورن ……………………………………. 41
5-3- نتیجهگیری کلی ……………………………………………………………………………………………………….. 43
1- پیشنهادات اجرایی …………………………………………………………………………………………………………. 44
2- پیشنهادات پژوهشی ………………………………………………………………………………………………………. 44
منابع ………………………………………………………………………………………………………………………………. 46
این مطلب را هم بخوانید :
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 3-1- مواد مصرفی مورد استفاده در تغذیه ماهیان ………………………………………………………….. 22
جدول 3-2- مواد مصرفی مورد استفاده در انجام آزمایشها …………………………………………………….. 22
جدول 3-3- مواد غیر مصرفی مورد استفاده در تحقیق ……………………………………………………………… 23
جدول 4-1- خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب طی دوره پرورش ماهی فلاورهورن ……………………. 31
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 4-1- داده های درصد افزایش وزن ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیرههای آزمایشی ………….. 31
شکل 4-2- داده های نرخ رشد ویژه ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیرههای آزمایشی ……………….. 32
شکل 4-3- داده های ضریب تبدیل غذایی ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیرههای آزمایشی ………… 33
شکل 4-4- داده های فاکتور وضعیت ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیرههای آزمایشی ……………….. 33
شکل 4-5- داده های کارایی غذا ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیرههای آزمایشی ……………………… 35
شکل 4-6- داده های غلظت کاروتنوئید ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیرههای آزمایشی ……………. 43
فصل اول
مقدمه و کلیات
1-1- مقدمه
یکی از بیشترین جذابیتها در مخلوقات آبزی رنگهای درخشان آنها است. که منابع این رنگها از محیط طبیعی آنها به دست میآید. ماهیهای زینتی به ماهی های زیبا و رنگارنگی گفته میشوند که ارزش آنها به دلیل زیبایی شکلها و رنگهای خیرهکننده آنها است( کپ[1] و دورماز[2]، 2007).
یکی از مهمترین مشکلات تولید کننده های گونههای تجاری و پرورش دهندگان، بر روی گونههایی است که رنگشان را طی فرایند تولید از دست میدهند. بنابراین تقاضای مصرف کنندهها برای آنها پایین است. غذایی که به این گونهها داده میشود باید اجزاء غذایی مورد نیاز را برای به دست آوردن رنگ مطلوب داشته باشد ( کپ و دورماز، 2008). اگرچه بعضی از تولید کنندگان برای جذب مصرف کنندهها، بالاتر بردن سودشان و تولید ماهیانی با رنگهای روشنتر و درخشانتر از هورمونها و رنگهای مصنوعی استفاده می کنند. با این وجود رنگهایی که از این روش به دست میآیند ثابت نیستند و پس از مدتی ماهی رنگ خود را از دست میدهد و تلفات بالا ناشی از استرس دستکاری قبل و بعد از بیهوشی و ورود ماده رنگی به درون خون ماهی، رخ میدهد (مقدسی و همکاران، 1389).
رنگها به عنوان یک عامل مهم در زندگی همه موجودات زنده نقش عمدهایی را ایفا می کنند. رنگ بدن موجودات زنده تابع دو عامل ژنتیکی و تغذیه ایی میباشد، اما اطلاعات کافی از این که چه موادی و با چه دوزی روی گونهها استفاده شود وجود ندارد و همین موضوع باعث جذب محققین شده است (کپ و دورماز، 2007). در حال حاضر در پرورش انواع موجودات آبزی از انواع رنگدانهها استفاده میشود تا به این ترتیب از این افزودنی به عنوان یک عامل خوشرنگ کننده پوست بدن آبزیان، بهرههای لازم تجاری برده شود. رنگدانهها نقش مهمی در جیره غذایی حیوانات و صنعت تولید خوراک دام ایفا می کنند.
رنگ ماهیان عمدتاٌ بدلیل حضور کروماتوفور که محتوی رنگدانه است بوده که معمولا بر روی پوست حضور دارند. چهار گروه رنگدانه اصلی مسؤول ایجاد رنگ در بافت و پوست حیوانات و گیاهان می باشند که عبارتند از : ملانین ، پورین ، پریدیوم و کارتنوئید. کارتنوئیدها که به راحتی درچربی حل می شوند دامنه رنگی زرد تا قرمز را در پوست ایجاد می نماید. همچنین مسئول رنگهای نارنجی و سبز در تخم ، پوست و گوشت ماهیان می باشد (فوجی[3]، 1969).
همچنین در صنعت پرورش ماهی، تغذیه مهمترین عامل تعیین کننده در رشد و بقا آبزیان است و تهیه غذا یکی از مهمترین ارکان در تولید ماهیان زینتی به شمار میرود. هزینه غذا به طور معمول 60 درصد کل هزینه لازم را برای یک مجموعه تولید ماهیان، تشکیل میدهد. بنابراین غذاهای مصنوعی باید با توجه به اصول علمی فرموله شوند (افشار مازندران، 1381). استفاده از ترکیبات غذایی گیاهی بعنوان منبع تولید رنگدانه کاربرد دارد و امروزه تحقیقاتی بر روی پتانسیل بکارگیری این مواد در حال انجام است (گوویا[4] و همکاران، 1997؛ ریماندو[5] و همکاران، 2005). منابع رنگدانه مصنوعی رایجتر بوده که علت در راحتی بدست آوردن آن میباشد که البته دارای قیمت بالایی در بسیاری از کشورها میباشند که هزینه بالای آن سبب شده تا آکواریوم داران تمایل چندانی به استفاده نداشته باشند (سالس[6] و جانسس[7]، 2003).
رنگ پوست سیکلیدها از ترکیبات رنگی بسیار متفاوتی تشکیل شده است. سیکلیدهای نر رنگهای روشنتر و درخشانتری دارند در حالیکه مادهها تیرهتر هستند. به همین دلیل مصرف کنندگان ماهیان نر را بیشتر ترجیح می دهند و مادهها را برای رنگین شدن بیشتر توسط هورمونها تغییر جنسیت میدهند. در کسب و کار ماهیهای زینتی، توانایی پاسخگویی به نیازهای مشتریان برای تولید ماهی های با کیفیت بالا است که همیشه عامل حیاتی است (چوان لیم[8] و همکاران، 2003).
مطالعات چندانی درباره تأثیر رنگدانههای مصنوعی و طبیعی بر روی ماهیان سیکلید صورت نپذیرفته است. بنابراین این تحقیق برای مقایسه میان رنگدانههای مصنوعی بتاکارتن وآستاگزانتین با رنگدانههای طبیعی موجود در موادی همچون فلفلدلمهای قرمز و پوست گوجهفرنگی انجام شد.
1-2- کلیات
1-2-1- مشخصات ماهی فلاورهورن و زیستگاه آن
فلاورهورن یکی از زیباترین ماهیهای آب شیرین است که نسبت به سیکلیدهای دیگر قیمت بالایی دارد و دارای گونهها و رنگهای متنوعی میباشد. برای هرچه زیباتر شدن رنگ فلاورها میتوان آنها را با غذاهای زنده، غذاهای گیاهی حاوی بتاکاروتن طبیعی و یا رنگدانه های مصنوعی تغذیه کرد. این ماهی از گونههای مهم اقتصادی میباشد و دورگهایی از ماهیان سیکلید گلد تریماکو[9]، ماهی میداس[10] و سیکلید سر قرمز[11]، که متعلق به آمریکای جنوبی هستند، میباشد. که به دلیل ویژگیهای جذابش بین مصرف کنندهها محبوب است.
پرورش متراکم این ماهی رو به رشد است و بخش مهم اقتصاد در بعضی از کشورها مانند تایلند را در بر میگیرد، که به طور گسترده این ماهی را پرورش می دهند ( کوپیتایانت[12] و کینکارن[13]، 2011؛ نیکو[14]و همکاران، 2007). از آنجا که این ماهی ساخته انسان است نام علمی ندارد، نام فلاورهورن از ترجمهی نام آسیای شرقی آن “لو هان[15]” گرفته شده است. نام دیگر این ماهی کرین سیکلید است (نیکو و همکاران، 2007). این ماهی در سالهای اخیر از نظر استقبال ماهی دوستان در ردهی ماهیهایی نظیر دیسکاس و آروانا قرار گرفته است. برخی از کارشناسان فکر می کنند که این ماهی ساخته شده
4-7 ارتفاع کل گیاه. 60
4-8 وزن صد دانه 61
4-9 عملکرد 63
4-10 تجزیه خوشه ای صفات مورفولوژیکو صفات مولکولی 66
4-11کیفیت DNA استخراج شده با بهره گرفتن از ژل آگارز 1 درصد.. 67
4-12تنوع ژنتیکی ژنوتیپ های گلرنگ با بهره گرفتن از نشانگر مولکولی ISSR 67
4-13 همبستگی بین فاصله ژنتیکی بدست آمده بر اساس داده های مولکولی مارکر های ISSR و میزان هتروزیس برای صفات مورد بررسی………………………………………………………………………. 69
5 فصل پنجم 73
5-1 نتیجه گیری کلی 73
5-2 پیشنهادات : 74
فهرست اشکال:
شکل 4–1: خط رگرسیونWr-Vrبرای صفت تعداد روز تا شروع گلدهی Wr=aVr+b، Wr(کواریانس نتاج –والد) ،Vr (واریانس والدین )، نقاط ژنوتیپ های P1تا
P10می باشند. 49
شکل 4–2: خط رگرسیون Wr-Vr برای صفات تعداد روز تا متوسط گلدهی. Wr=aVr+b،Wr(کواریانس نتاج –والد) ،Vr (واریانس والدین )، نقاط ژنوتیپ های P1تا P10می باشند. 52
شکل4–3:خطرگرسیون Wr-Vr برای صفت تعداد روز تا پایان گلدهی . Wr=aVr+b،Wr(کواریانس نتاج –والد) ،Vr (واریانس والدین )، نقاط ژنوتیپ های P1تا P10 می باشند. 53
شکل 4–4:خط رگرسیون Wr-Vr برای صفت فاصله تا اولین شاخه فرعی .Wr=aVr +b،Wr(کواریانس نتاج –والد) ،Vr (واریانس والدین )، نقاط ژنوتیپ های P1تا
این مطلب را هم بخوانید :
نکات مهم در برخورد اول با یک خانم
P10می باشند. 56
شکل 4–5: خط رگرسیون Wr-Vr برای صفت تعداد شاخه فرعی در بوته Wr=aVr+b،Wr(کواریانس نتاج –والد) ،Vr (واریانس والدین )، نقاط ژنوتیپ های P1تا P10می باشند . 58
شکل 4–6: رگرسیون Wr-Vr برای صفت تعداد طبق در گیاه W=aVr + b،Wr(کواریانس نتاج –والد) ،Vr (واریانس والدین )، نقاط ژنوتیپ های P1تا P10می باشند. 59
شکل 4–7: خط رگرسیون Wr-Vr برای صفت ارتفاع گیاه .Wr=aVr +br، Wr(کواریانس نتاج –والد) ،Vr (واریانس والدین )، نقاط ژنوتیپ های P1تا P10می باشند. 61
شکل 4–8: خط رگرسیون Wr-Vr برای صفت وزن صد دانه Wr=aVr + b،Wr(کواریانس نتاج –والد) ،Vr (واریانس والدین )، نقاط ژنوتیپ های P1تا P10می باشند. 62
شکل 4–9: خط رگرسیون Wr-Vr برای صفت عملکرد . Wr = aVr + b، Wr(کواریانس نتاج.. 64
شکل 4–10: گروه بندی 10 ژنوتیپ والدینی گلرنگ بر اساس صفات مورفولوژیک با بهره گرفتن از روش UPGMA (1تا10 به ترتیب والدهایP1 تاP10 )می باشند. 66
شکل 4–11: بارگذاری DNA بر روی ژل آگارز یک درصد (ستونها از چپ به راست به ترتیب ژنوتیپ های p1 تا p10 می باشند ). 67
شکل 4–12:الگوی تکثیر توسط آغازگر 5′ – (TCC)5 RY-3′ 68
شکل 4–13: دندروگرام 10 والد گلرنگ بر اساس فاصله ژنتیکی نی با روش UPGMA با بهره گرفتن از داده های مولکولی ISSR . 69
فهرست جداول:
جدول 3–1:مشخصات آغاز گرهای ISSR مورد استفاده. 42
جدول 3–2: اجزاء مخلوط واکنش PCR برای تکثیر آغاز گرهای ISSR.. 43
جدول 3–3: برنامه چرخه حرارتی واکنش PCR برای تکثیر توسط آغازگرهای ISSR . 43
جدول 4–1 :خلاصه تجزیه واریانس صفات بر اساس روش 2 گریفینگ در تلاقی دای آلل لاین های اینبرد گلرنگ. 50
جدول 4–2: مقادیر ترکیب پذیری عمومی لاین های اینبرد گلرنگ برای برخی صفات مورد بررسی با بهره گرفتن از تلاقی دای آلل. 54
جدول 4–3: برآورد پارامترهای ژنتیکی برخی صفات مورد بررسی در تلاقی دای آلل لاینهای اینبرد گلرنگ 65
جدول 4–4: مقدار ماتریس تشابه 10 ژنوتیپ والدی گلرنگ بر اساس مارکر مولکولی ISSR.. 68
جدول 4–5: ضرایب همبستگی بین فاصله ژنتیکی حاصل از داده های مولکولی ISSR با میزان HPH و HMP برای صفات مورد بررسی در نتاج حاصل از تلاقی دای آلل لاینهای اینبرد گلرنگ. 70
جدول 4–6: مقدار فاصله ژنتیکی والدین بر اساس داده های مولکولی ISSR و میزان HHP (هتروزیس نسبت به والد برتر) و HMP (هتروزیس نسبت به میانگین والدین ) برای صفت عملکرد در تلاقی های دای آلل لاین های گلرنگ. 71
مقدمه
افزایش نیاز به روغنهای گیاهی و محدود بودن زمین های حاصلخیز ومنابع آب موجب شده استتا گیاهان دانه ای و روغنی با سازگاری بالا همچون گلرنگ (Carthamus tinctorius L.)مورد توجه قرارگیرند.کشت گلرنگ در ایران به عنوان یکی از مراکز عمده کشت وکار این محصول در دنیای قدیم (نولز،1969) همچنان رواج داشته و در حال توسعه می باشد. گلرنگ در گذشته بیشتر به منظور تهیه رنگدانه قرمز برای استفاده در صنایع رنگرزی و همچنین برای رنگ اغذیه کشت می شد و زراعت آن به منظور استحصال روغن خوراکی از سال 1336 در ایران آغاز گردید (زینعلی، 1378).تولید گلرنگ در ایران با متوسط 700 کیلوگرم در هکتار با متوسط جهانی آن (2000 کیلوگرم در هکتار) فاصله زیادی دارد(زینعلی ،1378).افزایش تولید گلرنگ و توانایی رقابت آن با سایر دانه های روغنی در ایران نیازمند اصلاح ارقامی با عملکرد دانه و میزان روغن بالا می باشد. از این رو افزایش عملکرد و میزان روغن دانه از اهداف مهم اصلاحی این گیاه به شمار می روند.
افزایش عملکرد در واحد سطح که مهمترین راه نجات بشر از فقر و گرسنگی استعمدتاً متکی بر اصلاح و ایجاد ارقام پر محصول با خصوصیات و پتانسیل های کمی و کیفی بالا می باشد و تنوع ژنتیکی اساس و پایه کار اصلاح نباتات است.یک اصلاح گر در صورتی می تواند در برنامه های اصلاحی خود موفق باشدکه شانس انتخاب مواد مناسب و تنوع برای او وجود داشته باشد.گاهی انتقال حتییک ژن مفید و با ارزش ازمنابع بومی و یا خویشاوندان وحشی آنها چه از طریق روش های معمول اصلاح نباتات و چه از طریق تکنیک های پیشرفته مهندسی ژنتیک می تواند تحول عظیم و غیر قابل تصوری در سرنوشت و تولید آن محصول در یک کشور ویا مناطق وسیعی از جهان ایجاد کند.این ژنها عمدتاً در ارقام بومی و خویشاوندان وحشی آنها طی قرن های متمادی بوجود آمده استکه می تواند در بهبود گیاه مورد استفاده قرار بگیرد (فرشاد فر،1377).
2-16-4- تجزیه به عاملها 26
2-16-5- وراثتپذیری.. 27
2-16-6- ضریب تغییرات.. 28
فصل سوم: مواد و روشها 30
3-1- مکان آزمایش… 30
3-2- عملیات زراعی.. 30
3-3- مواد ژنتیکی و طرح آماری مورد استفاده 31
3-4- خصوصیات مورد برررسی و نحوه اندازهگیری آنها 31
3-5- تجزیه آماری اطلاعات.. 31
فصل چهارم: نتایج و بحث.. 34
4-1- تجزیه واریانس و مقایسه میانگین ها 34
4-1-1 روز تا گلدهی.. 34
4-1-2- روز تا رسیدگی.. 36
4-1-3- ارتفاع بوته. 37
4-1-4- وزن هزار دانه. 38
4-1-5- تعداد غلاف در بوته. 39
4-1-6- تعداد دانه در غلاف.. 40
4-1-7- عملکرد دانه در بوته. 40
4-2- همبستگی بین صفات.. 44
این مطلب را هم بخوانید :
4-3- رگرسیون مرحله ای.. 46
4-4- تجزیه ضرایب مسیر. 48
4-5- تجزیه به عاملها 49
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 52
5-1- پیشنهادات.. 53
منابع. 54
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………66
عنوان صفحه
جدول 2-1- مقایسه ترکیبات روغن در برخی گیاهان زراعی دانه روغنی……………………………………………………………..7
جدول 2-2- برخی خصوصیات ارقام بهاره کلزا………………………………………………………………………………………………8
جدول 2-3 – ترکیب اسیدهای چرب روغن کلزا…………………………………………………………………………………………….11
جدول 2–4- مراحل رشد و نموکلزا……………………………………………………………………………………………………………..16
جدول 3-1- امید ریاضی تجزیه واریانس طرح لاتیس ساده………………………………………………………………………………32
جدول 3-2- امید ریاضی مربوط به منابع تغییرات بر اساس طرح بلوک کامل تصادفی……………………………………………33
جدول 4-1- آمار توصیفی صفات مختلف زراعی برای لاینهای کلزا در شرایط مزرعه………………………………………..35
جدول 4-2- نتایج تجزیه واریانس عملکرد، اجزای عملکرد و سایر صفات زراعی لاین های کلزا بر اساس طرح لاتیس ساده……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….36
جدول 4-3- نتایج تجزیه واریانس عملکرد، اجزای عملکرد و سایر صفات زراعی لاین های کلزا بر اساس طرح بلوک کامل تصادفی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..37
جدول 4-4- میانگین عملکرد دانه و صفات زراعی لاین های مورد ارزیابی………………………………………………………….42
جدول 4-5- ضرایب همبستگی ساده بین صفات مختلف لاینهای حاصل از موتاسیون با اشعه گاما در شرایط مزرعه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………45
جدول 4-6- نتایج رگرسیون مرحله ای برای عملکرد دانه در بوته به عنوان متغیر تابع در برابر سایر صفات………………….47
جدول 4-7- نتایج تجزیه مسیر عملکرد دانه در لاینهای کلزا حاصل از موتاسیون با اشعه گاما…………………………………49
جدول 4-8- نتایج تجزیه به عامل ها شامل بار عامل دوران یافته، نسبت واریانس توجیه شده و نسبت واریانس تجمعی توجیه شده در 100 لاین (94 لاین و 6 شاهد) کلزا در شرایط مزرعه…………………………………………………………………..50
چکیده
کلزا (Brassica napus L.) به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دانه روغنی از لحاظ عملکرد دانه، میزان و کیفیت بالای روغن وکنجاله و سازگاری با شرایط آب و هوایی اکثر نقاط کشورمان از اهمیت شایانی برخوردار است. به منظور ارزیابی صفات زراعی در لاینهایM3 حاصل از القای موتاسیون و شناسایی لاینهای موتانت مطلوب در کلزا، آزمایشی در سال زراعی 91-90 در مزرعه تحقیقاتی
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………91
3-2- نوع و روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..91
3-3- جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………92
3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………93
3-5- ابزار جمعآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………..94
3-6- تعیین روایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………….96
3-7- تعیین پایایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………96
3-8- تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………………………………………….97
فصل چهارم: یافته ها
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………….99
4-2- ویژگیهای فردی و حرفهای کشاورزان……………………………………………………………………………………99
4-3- ارزیابی زمینه اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»…………………………………………….101
4-3-1- میزان تأثیر عوامل زمینهای در موفقیت طرح ترویجی «تسریع انتقال
یافته ها»………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..101
4-3-2- وضعیت موجود عوامل زمینهای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»……………..102
4-4- ارزیابی دروندادهای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»………………………………………………..104
4-4-1- اثربخشی دروندادهای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»……………………………104
4-4-2- شیوهی اقدام در مورد دروندادهای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»……….105
4-5- ارزیابی فرایند اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»……………………………………………….107
این مطلب را هم بخوانید :
4-6- ارزیابی بروندادهای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»…………………………………………………108
4-7- ارزیابی کلی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»……………………………………………………………..109
4-8- ارزیابی مراحل مختلف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» از دیدگاه کشاورزان
مجری طرح…………………………………………………………………………………………………………………………………………111
4-9- نقاط قوت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»…………………………………………………………………112
4-10- نقاط ضعف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»…………………………………………………………….113
4-11- راهکارهای بهبود اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»………………………………………..114
4-12- نگرش کشاورزان نسبت به طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»……………………………………118
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………123
5-2- نتایج ارزیابی زمینه……………………………………………………………………………………………………………….123
5-2-1- پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………………….125
5-3- نتایج ارزیابی درونداد……………………………………………………………………………………………………………125
5-3-1- پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………126
5-4- نتایج ارزیابی فرایند……………………………………………………………………………………………………………….126
5-4-1- پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………..127
5-5- نتایج ارزیابی برونداد…………………………………………………………………………………………………………….127
5-5-1- پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………..128
5-6- سایر نتایج………………………………………………………………………………………………………………………………128
5-6-1- پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………130
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..131
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1 شرکتهای تعاونی تولید همکار در طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»………………………………………33
جدول 2-2 تعداد اولویتهای ایجاد واحدهای بهره برداری هدف به تفکیک بخش………………………………………………34
جدول 2-3 سایتهای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»……………………………………………………………………………..36
جدول 2-4 کلیات طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» بر اساس مناطق چهارگانه…………………………………………37
جدول 2-5 سطوح قضاوت برای ارزشیابی یک برنامهی ترویجی………………………………………………………………………….46
جدول 2-6 تفاوتهای بین ارزشیابی مشارکتی و سنتی………………………………………………………………………………………55
جدول 2-7 اجزاء مدل آون برای ارزشیابی برنامه…………………………………………………………………………………………………59
جدول 2-8 سلسله مراتب بنت………………………………………………………………………………………………………………………………60
جدول 3-1 سایتهای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»……………………………………………………………………………..93
جدول 3-2 نحوهی پراکنش جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………94
جدول 3-3 بخشهای مختلف پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………..95
جدول 3-4 میزان ضریب آلفای کرونباخ بخشهای مختلف پرسشنامه……………………………………………………………….96
جدول 4-1 ویژگیهای فردی و حرفهای کشاورزان مجری طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»…………………….99
جدول 4-2 توزیع فراوانی عوامل زمینهای طرح «تسریع انتقال یافته ها» بر اساس میزان تأثیر آنها در موفقیت طرح……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..101
جدول 4-3 توزیع فراوانی عوامل زمینهای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» بر اساس وضعیت موجود…..103
جدول 4-4 مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب عوامل زمینهای طرح ترویجی «تسریع انتقال
یافته ها»………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..104
جدول 4-5 توزیع فراوانی دروندادهای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» بر اساس میزان تأثیر آنها در موفقیت طرح………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..104
جدول 4-6 توزیع فراوانی شیوهی اقدام در مورد هر یک از دروندادها بر اساس میزان تأثیر آنها در موفقیت طرح………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………106
جدول 4-7 ارزیابی فرایند اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»…………………………………………………………107
جدول 4-8 ارزیابی بروندادهای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»……………………………………………………………108
جدول 4-9 ارزیابی کلی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» بر اساس مدل سیپ………………………………………110
جدول 4-10 ارتباط بین میزان موفقیت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» با ویژگیهای فردی و حرفهای کشاورزان مجری طرح………………………………………………………………………………………………………………………………………….110
جدول 4-11 ارزیابی مراحل مختلف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» از دیدگاه کشاورزان……………………111
جدول 4-12 میزان تأثیر اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» بر عملکرد………………………………………….112
جدول 4-13 اولویتبندی نقاط قوت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»……………………………………………………112
جدول 4-14 مهمترین نقاط قوت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» از دیدگاه کشاورزان………………………..113
جدول 4-15 نقاط ضعف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»……………………………………………………………………….113
جدول 4-16 مهمترین نقاط ضعف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» از دیدگاه کشاورزان………………………114
جدول 4-17 راهکارهای بهبود اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»………………………………………………….114
جدول 4-18 مهمترین راهکارهای بهبود اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» از دیدگاه
کشاورزان………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………116
جدول 4-19 مقدار KMO و آزمون بارتلت……………………………………………………………………………………………………….116
جدول 4-20 راهکارهای استخراج شده به منظور بهبود اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»…………..117
جدول 4-21 مقدار ویژه و درصد واریانس عاملها……………………………………………………………………………………………..118
جدول 4-22 نگرش کشاورزان نسبت به طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»………………………………………………119
جدول 4-23 تعیین نوع نگرش کشاورزان نسبت به طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»…………………………….120
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 2-1 نظام اطلاعات کشاورزی……………………………………………………………………………………………………………………..17
نمودار 2-2 مراحل عملیاتی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»…………………………………………………………………….32
نمودار 2-3 عناصر مفهوم ارزشیابی از دیدگاه بیبای…………………………………………………………………………………………….40
نمودار 2-4 مسائل کلیدی ارزشیابی……………………………………………………………………………………………………………………..44
نمودار 2-5 نردبان مشارکت کشاورزان در ارزشیابی ترویج…………………………………………………………………………………..53
نمودار 2-6 عناصر مدل منطقی……………………………………………………………………………………………………………………………..69
نمودار 2-7 اجزای کلیدی مدل ارزشیابی سیپ و روابط مرتبط با برنامه……………………………………………………………..76
نمودار 2-8 چارچوب نظری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….89
فصل اول
طرح تحقیق
1-1) مقدمه
اشاعهی فناوری یا انتقال دانش عبارت است از یک فرایند نظامدار آگاهسازی زارعین از نظام یا عناصر فناوریهای جدید و سپس ایجاد علاقه در زارع نسبت به فناوری جدید، تا آنها بتوانند آن را در ارتباط با