حذف تقاطعات وچراغهای راهنمایی آنها واحداث دور برگردان یکی از راه حلهای نسبتا کم هزینه و سریع می باشد که در دهه اخیر در کشور ما مورد توجه جدی قرار گرفته است. احداث دور برگردانها دارای مزایا ومعایب متعددی است که شناخت دقیق آنها سبب خواهد شد:
در این پایان نامه سعی شده است تا تاثیر احداث دوربرگردانها وحذف تقاطع ها برحجم ترافیک وهزینه های مرتبط با آن تشریح گردد وراهکارهایی نیز جهت بهبود عملکرد آنها ارائه گردد.
در سالهای اخیر استفاده از دوربرگردانها وحذف تقاطع ها بسیار مورد توجه مسئولان و کارشناسان حوزه ترافیک شهری قرار گرفته است ودر بسیاری از شهرها این مساله به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته است. به عنوان نمونه می توان گفت در شهر تهران تا سال 1385 تعداد دوربرگردانهای اجرا شده در حدود 30 مورد بوده ولی سیاست مسئولان ،گسترش تدریجی آنها تا حدود 140 مورد می باشدعلیرغم گسترش استفاده از دوربرگردانها در کشور ، متاسفانه تاکنون مطالعات مدون و کاملی در خصور تاثیر دور برگردانها بر حجم ترافیک وهزینه های مرتبط با آن و مقایسه آن با بهره گرفتن از چراغهای راهنما در تقاطعها صورت نگرفته است ، لذا با توجه به فقدان اطلاعات مدون و کافی در این زمینه ، نیاز به تحقیقات بیشتر در کشور ما بیش از بیش احساس می شود ولذا این موضوع جهت این تحقیق انتخاب شده است . مهمترین اهداف این تحقیق را می توان به صورت زیر بیان کرد:
مهمترین سوالاتی که در این تحقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت عبارتند از:
همچنین مهمترین فرضیاتی که در این تحقیق مد نظر قرار گرفته است به شرح زیر می باشد:
این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی خواهد بود. در این تحقیق ابتدا انواع دوربر گردانها ومبانی کلی موثر بر طراحی واجرای آنها ارائه خواهد شد. در ادامه به نتایج مطالعات انجام شده توسط سایر محققان گذشته در این زمینه اشاره خواهد شد ومزایا ومعایب دور برگردانها در این تحقیقات تشریح خواهد شد.