فصل اول: مداخله بشر دوستانه در جنگ های غیر بین المللی………………………………………………………… 55مبحث اول: مداخله بشر دوستانه در منشور ملل متحد ………………………………………………………………………55گفتار اول: اصل عدم مداخله و اصل عدم توسل به زور تعارض آنها با مداخله بشر دوستانه……………….56گفتار دوم: مساله حاکمیت کشور و تحول مفهوم آن……………………………………………………………………………61بند اول: بند 7 ماده 2 و مسائل داخل در قلمرو حاکمیت داخلی کشور ها…………………………………………61بند دوم: تحول و مفهوم امنیت بین الملل و آثار آن بر حاکمیت دولتها……………………………………………..61بند سوم: توسعه حقوق بین الملل و حاکمیت دولتها…………………………………………………………………………..63گفتار سوم: شورای امنیت سازمان ملل و مداخله بشر دوستانه……………………………………………………………64بند اول: شورای امنیت و مسئولسیت حفظ صلح و المنیت بین المللی و مساله نقص حقوق بشر……..64بند دوم: محدود یتهای شورای امنیت و نقش مجمع عمومی در زمینه اقدامات شورا………………………..71الف: محدودیتهای شورای طبق منشور ملل متحد ………………………………………………………………………………71ب: محدودیتهای خاص شورای امنیت در مداخله بشر دوستانه…………………………………………………………..73ج: نقش مجمع عمومی در زمینه اقدامات و تصمیمات شورای امنیت…………………………………………………74مبحث دوم: کیفیت و چگونگی مداخله بشر دوستانه در جنگ های غیر بین المللی…………………………..74گفتار اول: تعریف جنگ غیر بین المللی و منوابط حاکم برآن………………………………………………………………74بنداول: تعریف جنگ غیربین المللی……………………………………………………………………………………………………….74بنددوم: مشروعیت جنگ غیر بین المللی، در نظام منشور ملل متحد……………………………………………………76بندسوم: ضوابط حاکم بر جنگ های غعیر بین المللی……………………………………………………………………………77گفتار دوم: مداخله کشور ثالث در جنگ غیر بین المللی (داخللی)………………………………………………………..78بنداول: مداخله در شورش های داخلی……………………………………………………………………………………………………78الف: مداخله جهت کمک به حکومت…………………………………………………………………………………………………….. 79ب: کمک به شورشیان درگیر در جنگ داخلی……………………………………………………………………………………….81

بنددوم: عملیات جمعی سرنگون سازی و دفاع مشروع دسته جمعی علیه آن ……………………………………..82گفتار سوم: موانع مداخله در جنگ های غیر بین المللی (داخلی) …………………………………………………….. 83گفتار چهارم: مشروعیت مداخله بشر دوستانه در جنگل های داخلی …………………………………………………..88گفتار پنجم: سازمانهای منطقه ای و مداخله بشر دوستانه …………………………………………………………………..90فصل دوم: کمک های بشر دوستانه در شورش ها و جنگ های داخلی ……………………………………………….94مبحث اول: اصول و اعطا کنندگان کمک های بشر دوستانه ………………………………………………………………..94گفتار اول: اصول و اسناد مربوط به کمک های بشر دوستانه ………………………………………………………………..94گفتار دوم: اعطا کنندگان کمک های بشر دوستانه ………………………………………………………………………………..98بند اول: کشور …………………………………………………………………………………………………………………………………………99بنددوم: سازمانهای بین المللی ………………………………………………………………………………………………………………..100بندسوم: سازمانهای غیر دولتی (NGOs)………………………………………………………………………………………………..102بندچهارم: کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC)…………………………………………………………………………………104بند پنجم: رابطه میان ارگانهای مختلف اعطا کننده کمک های بشر دوستانه ………………………………………106مبحث دوم: کیفیت و چگونگی کمک های بشر دوستانه در جنگ های غیر بین المللی ………………………108گفتار اول: حق یا تکلیف بودن اعطا یا دریافت کمک های بشردوستانه …………………………………………………108گفتار دوم: شرایط و محدودیتهای حاکم بر اعطای کمک ها وضرر های حاصل از آن…………………………..113بنداول: شرایط……………………………………………………………………………………………………………………………………………113بنددوم: محدودیتها …………………………………………………………………………………………………………………………………..115بندسوم: مضرات………………………………………………………………………………………………………………………………………….117گفتار سوم: عملیات بشر دوستانه در جنگهای غیر بین المللی ………………………………………………………………..118بنداول: قدرت انجام مذاکره ………………………………………………………………………………………………………………………120بنددوم: برآورد نیاز ها ……………………………………………………………………………………………………………………………….122بندسوم: تامین منابع مورد نیاز …………………………………………………………………………………………………………………122بندچهارم: تحویل ………………………………………………………………………………………………………………………………………123گفتار چهارم: تداخل کمک های بشر دوستانه و عملیات نظامی ……………………………………………………………..125نتیجه گیری:……………………………………………………………………………………………………………………………………………….129پیشنهادات:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………135منابع و مآخذ:……………………………………………………………………………………………………………………………………………..136چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………………….142مقدمه:در دهه آخر قرن بیستم ناگهان این احساس در صاحب نظران و افراد علاقه مند و مرتبط با حقوق بین الملل ایجاد شد که مرزهای ملی خاصیت بازدارندگی خود را به مقدار زیادی از دست داده اند. این پدیده که در نگاه اول بدیع و عجیب می نمود، نگرش به مضوع از زوایای مختلف و دیدگاه های گوناگون را ایجاب کرد. نگارنده با اغتنام فرصت و گزینش موضوع حاضر برای پایان نامه برآن است که اطلاعات موجود در خصوص مورد را حتی المقدور گردآوری کند و در حد بضاعت امکان خود نگاهی تازه به موضوع داشته باشد. با توجه به محدودیت امکانات، اینجانب ناگزیر به بررسی منابع و ماخذ مکتوب و باصطلاح تحقیق کتابخانه ای اکتفا نمودم. بدیهی است در بازنگریهای تکمیلی بعدی می توان از نتیجه تحقیقات جدید – تا حدی که بدست آید- سود جست.
این مطلب را هم بخوانید :
در قرن 19 و اوایل قرن بیستم میلادی، یعنی پیش از تکوین منشور ملل متحد، هیچ ضابطه بین المللی کشورها را از توسل به زور نسبت به ساکنین قلمرو خود منع نمی کرد. از سوی دیگر این فرض نیز وجود داشت که دولتها موظف هستند. در روابط خود با اتباع خود و سایر کشورها حداقل معیارهای حقوقی را مراعات کنند. چنانچه کشوری از این اصل تخطی می ورزید، سایر دول می توانستند علیه آن متوسل به زور گردند و چنین مداخله ای نیز قابل توجیه بود. به عبارت دیگر چنانچه کشور مداخله شونده قادر به تأمین حقوق اولیه اتباع ساکن در قلمرو خویش، به ویژه اتباع خارجی نبود کشورها به بهانه حمایت از جان و تأمین حقوق اتباع خویش علیه کشور خاطی توسل به زور می نمودند. این هرج و مرج در عرصه بین المللی به این دلیل بود که دو قاعده مداخله و عدم مداخله به موازات یکدیگر اعمال می شدند و اولویت یکی بر دیگری مشخص نبود و تفسیرها و تعبیرهای متفاوت و بعضاً متضادی از این دو قاعده می شد. در آن توسل به جنگ از حقوق کشورها به شمار می رفت. پس از خاتمه جنگ جهانی اولو تصویب میثاق جامعه ملل، این میثاق نیز صراحتاً کشورها را از توسل به زور منع نکرد و تحت شرایطی توسل به زور را مجاز اعلام نمود و در نهایت هرگز نتوانست به خواسته های تشکیل دهندگانش جامه عمل بپوشاند. ضعف این جامعه و فقدان ابزارهای اجرایی