جدول شماره 17. طبقه اجتماعی برحسب رفتن به کافی شاپ 139
جدول شماره 18. طبقه اجتماعی برحسب رفتن به کنسرت موسیقی 140
جدول شماره 19. طبقه اجتماعی برحسب نواختن موسیقی 143
جدول شماره 20. طبقه اجتماعی برحسب رفتن به تئاتر 145
جدول شماره 21. طبقه اجتماعی برحسب شرکت در پارتیها و مهمانیها 147
جدول شماره 22. طبقه اجتماعی برحسب نوع سلیقه افراد 149
جدول شماره 23. طبقه اجتماعی برحسب مدیریت بدن 152
جدول شماره 24. طبقه اجتماعی برحسب نوع ورزش 153
جدول شماره 25. طبقه اجتماعی برحسب نوع تهیه پوشاک 155
جدول شماره 26. طبقه اجتماعی برحسب سبک زندگی 156
طرح مسئله :
امروزه تجربه زندگی، تجربه امکانات و تجربه چگونه زیستن، تجربهای است که در درون ساختارها شکل گرفته و تکرار میشود . مردان و زنان درگیر زندگی در سراسر دنیا تجربههای متفاوتی از چگونه زیستن را از سر میگذرانند، بخش اعظم این تجارب در درون ساختارهایی شکل میگیرد که از قدیمالایام تاکنون، به صور گوناگون وجود داشتهاند. طبقه اجتماعی یکی از آن ساختارها محسوب میشود و سبک زندگی همان نوع تجربهای است که بدان اشاره شد.
«جامعهشناسانی که ماشین زمان را متوقف کردهاند و با تلاش فراوان (در دوران مدرنیته و سرمایهداری) وارد موتورخانه آن شدهاند تا نقش طبقه را در مسیرتاریخ پیدا کنند، میگویند که نتوانستهاند جای طبقه را پیدا کنند، آنها فقط توانستهاند افراد بیشماری را با مشاغل، درآمدها و سلسله مراتب متفاوت مشاهده کنند (Thompson , 1968 : 939). البته آنها درست میگویند، چرا که طبقه اجتماعی یک بخش از ماشین نیست بلکه طرز کارکردن و حرکت آن است . جامعهشناسان با هر دیدگاه و مشرب فکری، در راه شناخت جامعه ناچارند دست به گروهبندی انسانها، مفاهیم و حتی رویکردها بزنند. قدمت برخی از این دستهبندیهای شناخته شده به قبل از جامعهشناسی برمیگردد. بیشک طبقه اجتماعی چنین ویژگی را در تمایز با دیگر مفاهیم دارا میباشد . بخش بزرگی از تألیفات جامعه شناسان به طبقه اجتماعی و پیامدهای آن در زندگی اجتماعی اختصاص داده شده است. برخی از جامعهشناسان درمورد علل و عوامل ایجاد چنین ساختاری بحثهای فراوان مطرح نموده و بسیاری دیگر ، زندگی اجتماعی انسانها را در طبقات مختلف مورد بررسی قرار دادهاند، فرصتهای زندگی، سلامت جسمانی و روانی آموزش، شیوههای تربیتی یا سبک والدین و در نهایت سبک زندگی از جمله شاخصهایی هستند که بارها در تقابل با طبقه اجتماعی قرارداده شدهاند.
از دهه 70 تاکنون بحثهای متفاوت و گستردهای در خصوص سبک زندگی به مثابه یک مفهوم مدرن صورت گرفته است . مفهوم سبک زندگی دارای حوزههای گسترده مطالعاتی است که یکی از این حوزهها مطالعات فراغت است. چالشهای تئوریک و سنجشهای گستردهای حول این موضوع صورت گرفته اما در یک دستهبندی میتوان گفت که دو رویکرد به این مفهوم از همه مباحث و رویکردهای دیگر متمایزند. رویکرد اول سبک زندگی را به عنوان متغیر و شاخصی جهت
این مطلب را هم بخوانید :
سایت دانلود پایان نامه - تحقیق -پروژه و مقاله -
سنجش طبقه اجتماعی درنظر گرفته و به تعبیری سبک زندگی را متغیر وابسته تعریف نموده که تغییراتش بسته به متغیرهایی چون جنس، سن، طبقه اجتماعی و . . . میباشد. رویکرد دوم با اعتقاد به اینکه شالودههای ساختاری (بخصوص طبقاتی) در جامعه معاصر به واسطه تغییرات بسیار گسترده و ژرف از هم گسستهاند به این نتیجه رسیدهاند که سبکزندگیامری نیست که در نتیجه عضویت گروهی ، طبقاتی یا استمرار کنشهای اجتماعی فرد به او تفویض شود بلکه فرد در جامعه مدرن مختار است سبک زندگی خود را به طور مداوم و روزمره بیافریند و در فعالیتهای خود به صورت آشکاری مورد حفاظت و پشتیبانی قراردهد. بنابراین در این دیدگاه اعضای جامعه مدرن کلان شهر به کمک موقعیت یا ویژگیهای ساختاری آنها تبیین نمیشوند. محقق با درک تغییرات گسترده مدنظر پست مدرنیتها و