5-2- مقیاس سنجش عملکرد آموزشی. 84
5-2-1- روایی. 85
5-2-2- پایایی. 86
5-2-3- نحوه امتیاز بندی. 86
5-2-4- نحوه تفسیر نتایج. 86
عنوان صفحه
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
1- توصیف دادهها 88
1-1- پرسشنامه کارآفرینی معلمان. 88
1-2- پرسشنامه عملکرد آموزشی. 94
2- تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی سؤالات پژوهش…. 95
2-1- بررسی سؤال کلی پژوهش.. 95
2-2- بررسی سؤال اول. 97
2-3- بررسی سؤال دوم 98
2-4- بررسی سؤال سوم 99
2-5- بررسی سؤال چهارم 100
2-6- بررسی سؤال پنجم. 101
2-7- بررسی سؤال ششم. 102
2-8- بررسی سؤال هفتم. 103
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1- مقدمه. 106
2- یافته های تحقیق… 108
3- نتیجه گیری… 112
4- پیشنهادها 116
4-1- پیشنهادات کاربردی. 116
4-2- پیشنهادات پژوهشی. 117
5- محدودیت ها، مشکلات و موانع تحقیق… 118
فهرست منابع داخلی… 119
فهرست منابع خارجی… 127
ضمائم
پرسشنامه سنجش قابلیت های کارآفرینی… 130
پرسشنامه سنجش عملکرد آموزشی… 132
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1: تعاریف کارآفرینی از دیدگاه صاحبنظران کارآفرینی.. 19
جدول 2-2: انواع کارآفرینی.. 40
جدول 2-3: تحقیقات انجام شده در سایر کشورها 75
جدول 3-1: جامعه آماری دبیران به تفکیک مدارس نظری، فنی- حرفه ای و کار و دانش… 80
جدول 3-2: توزیع فراوانی نمونه آماری به تفکیک مدارس نظری، فنی- حرفه ای و کار و دانش… 81
جدول 3-3: بررسی پایایی پرسشنامه قابلیت های کارآفرینی.. 83
جدول 3-4: دسته بندی سؤالات پرسشنامه قابلیت های کارآفرینی.. 83
جدول 3-5: نرم های چهار مقوله ای قابلیت های کارآفرینی.. 84
جدول 4-1: میزان کارآفرینی معلمان شهرستان ورامین. 88
جدول 4-2: مقایسهی شاخصهای آماری مقیاس کارآفرینی معلمان و خرده مقیاسهای آن. 89
جدول 4-3: توزیع فراوانی معلمان نمونهی آماری در خرده مقیاسهای کارآفرینی.. 90
جدول4-4: توزیع فراوانی پاسخ های ارائه شده به پرسشنامه قابلیت های کارآفرینی.. 93
جدول 4-5: شاخصهای آماری عملکرد آموزشی معلمان. 94
جدول 4-6: توزیع فراوانی سطح عملکرد آموزشی معلمان. 94
جدول 4-7: شاخصها و آمارههای تحلیل رگرسیون خرده مقیاس های کارآفرینی با عملکرد آموزشی معلمان. 96
جدول 4-8: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد آموزشی معلمان از طریق خرده مقیاسهای کارآفرینی.. 96
جدول 4-9: متغیرهایی که وارد معادلهی رگرسیون شده است.. 97
جدول 4-10: توزیع فراوانی معلمان بر اساس میزان کارآفرینی.. 98
جدول 4-11: شاخصها و آمارههای تحلیل رگرسیون مقیاس توفیق طلبی با عملکرد آموزشی معلمان. 98
جدول 4-12: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد آموزشی معلمان از طریق توفیق طلبی.. 98
جدول 4-13: متغیرهایی که وارد معادلهی رگرسیون شده است.. 99
جدول 4-14: شاخصها و آمارههای تحلیل رگرسیون مقیاس استقلال طلبی با عملکرد آموزشی معلمان. 99
جدول 4-15: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد آموزشی معلمان از طریق استقلال طلبی.. 99
جدول 4-16: متغیرهایی که وارد معادلهی رگرسیون شده است.. 100
جدول 4-17: شاخصها و آمارههای تحلیل رگرسیون مقیاس گرایش به خلاقیت با عملکرد آموزشی معلمان. 100
جدول 4-18: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد شغلی معلمان از طریق گرایش به خلاقیت.. 100
عنوان صفحه
جدول 4-19: متغیرهایی که وارد معادلهی رگرسیون شده است.. 101
جدول 4-20: شاخصها و آمارههای تحلیل رگرسیون مقیاس ریسک پذیری با عملکرد آموزشی معلمان. 101
جدول 4-21: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد شغلی معلمان از طریق ریسک پذیری.. 101
جدول 4-22: متغیرهایی که وارد معادلهی رگرسیون شده است.. 102
جدول 4-23: شاخصها و آمارههای تحلیل رگرسیون مقیاس کنترل درونی با عملکرد آموزشی معلمان. 102
جدول 4-24: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد شغلی معلمان از طریق کنترل درونی.. 102
جدول 4-25: متغیرهایی که وارد معادلهی رگرسیون شده است.. 103
جدول 4-26: شاخصها و آمارههای تحلیل رگرسیون مقیاس تحمل ابهام با عملکرد آموزشی معلمان. 103
جدول 4-27: خلاصه تحلیل رگرسیون عملکرد شغلی معلمان از طریق تحمل ابهام. 103
جدول 4-28: متغیرهایی که وارد معادلهی رگرسیون شده است.. 104
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 2-1: مدل موقعیت کارآفرینی شاپر و کراجر. 43
نمودار 2-2: مدل رفتار برنامه ریزی شده آژن. 44
نمودار 2-3: مدل تلفیقی تمایل به کارآفرینی.. 45
نمودار 2-4: مدل فرایند کارآفرینی ری و راما چاندران. 46
نمودار 2-5: مدل انگیزه در کارآفرینی و فرایندهای کارآفرینی.. 47
نمودار 2-6: مدل کارآفرینان موفق گیسن – آمستردام. 48
این مطلب را هم بخوانید :
نمودار 3-1: توزیع فراوانی نمونه تحقیق به تفکیک نوع مدرسه. 81
نمودار 4-1: میزان کارآفرینی معلمان شهرستان ورامین. 89
نمودار 4-2: مقایسهی میانگین های خرده مقیاسهای کارآفرینی معلمان. 90
نمودار 4-3. توزیع فراوانی معلمان نمونهی آماری در خرده مقیاسهای کارآفرینی.. 92
نمودار4-4: توزیع فراوانی پاسخ های ارائه شده به پرسشنامه قابلیت های کارآفرینی.. 93
نمودار 4-5: توزیع درصدی سطح عملکرد آموزشی معلمان. 95
چکیده
هدف اساسی از انتخاب موضوع و انجام تحقیق در زمینه کارآفرینی معلمان و عملکرد آموزشی آنان، دستیابی به نتایجی است که احتمالا حاکی از ارتباط بین آنهاست. سؤال اصلی تحقیق عبارت است از
«آیا میان قابلیت های کارآفرینی معلمان مدارس متوسطه شهرستان ورامین، با عملکرد آموزشی آنان رابطه ای وجود دارد؟»
در این پژوهش پس از بررسی جامع پیشینه مطالعات کارآفرینی از دیدگاه های مختلف، شش ویژگی
به عنوان مؤلفه های شخصیت کارآفرین انتخاب شدند که عبارتند از: استقلال طلبی، گرایش به خلاقیت، توفیق طلبی، برخورداری از مرکز کنترل درونی، ریسک پذیری و تحمل ابهام.
بر همین اساس در سؤالات فرعی، بررسی رابطه هر یک از این مؤلفه ها با عملکرد آموزشی، مد نظر بوده است. برای انجام پژوهش از روش توصیفی (همبستگی) استفاده شده است. «قابلیت های کارآفرینی معلمان» به عنوان متغیر مستقل و «عملکرد آموزشی آنها» به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شده است.
به منظور بررسی سؤالات تحقیق، اطلاعات مورد نیاز از طریق اجرای دو پرسشنامه به شرح زیر جمع آوری شده است:
1- پرسشنامه سنجش قابلیت های کارآفرینی
2- پرسشنامه سنجش عملکرد آموزشی
جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس نظری، فنی- حرفه ای و کار و دانش شهرستان ورامین به تعداد 694 نفر بودند که تعداد 407 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی طبقه ای بعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل نتایج و داده ها با بهره گرفتن از روش های آماری توصیفی و استنباطی مثل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، تحلیل رگرسیون و… به وسیله بسته نرم افزار آماری SPSS صورت گرفته است. نتایج تحقیق حاکی است 5/13% معلمان کارآفرینی بسیار قوی، 1/80% کارآفرینی قوی، 1/6% کارآفرینی ضعیف و 2/0% کارآفرینی بسیار ضعیف از خود نشان دادند که 6/93% بالاتر از حد متوسط و 4/6% نیز پائین تر از حد متوسط می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده، تأثیر مقیاسهای کارآفرینی معلمان در عملکرد آموزشی آنها معنی دار است. به این ترتیب نتایج تحلیل نمایانگر این نکته است که بین
خرده مقیاسهای کارآفرینی که عبارتند از توفیق طلبی، استقلال طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسک پذیری، کنترل درونی با عملکرد آموزشی معلمان همبستگی معناداری وجود دارد. (p<0/05) اما بین تحمل ابهام با عملکرد آموزشی معلمان همبستگی معناداری وجود ندارد. (p>0/05)
واژه های کلیدی: کارآفرینی (توفیق طلبی، استقلال طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسک پذیری، کنترل درونی و تحمل ابهام)، عملکرد آموزشی، نظری، فنی و حرفه ای، کار و دانش
از میان نظام های مختلف اجتماعی، امروزه نظام آموزش و پرورش از بزرگترین و پیچیده ترین ابداعات بشری محسوب می گردد. لذا در هر کشور سرمایه های فراوانی در اختیار گروه بی شماری از معلمان و