عنوان
| صفحه |
5-5 درمان………………………………………………………………………….. | 111 |
5-5-1 دانش لازم از ساختار و الگوهای داده های گمشده و بیپاسخی……………. | 111 |
5-5-2 روشهای ساده و مؤثر درمان داده های بیپاسخ………………………….. | 113 |
5-6 خلاصه و نتیجه گیری…………………………………………………………….. | 116 |
مثال………………………………………………………………………………….. | 118 |
منابع………………………………………………………………………………….. | 126 |
با توجه به اهمیت صحت دادهها و اطلاعات آماری در برنامهریزیها و پیشرفت یک کشور، ضرورت کنترل و اصلاح خطا در بررسیهای نمونهای حائز اهمیت است. در این پایان نامه، کاهش خطای غیرنمونه گیری (خطای پاسخ) در بررسیهای آماری از طریق سه روش تقلیل خطاهای ناشی از بیپاسخی در برآورد پارامترها را مورد بحث و بررسی قرار میدهیم و راه های پیشگیری و درمان
بیپاسخی نیز شرح داده میشود. شایان ذکر است که این روشها مبتنی بر فرایندهای مختلف
نمونه گیری اند و از اینرو مقایسه نتایج آنها با یکدیگر میسر نیست.
زیربنای هر تحقیق آماری، دادههای درست است. عدم استفاده از دادهها و اطلاعات نادرست زیانی کمتر از استفاده از آنها را دارد و یکی از مشکلات مهم در آمارگیریها، ناتوانی در بهدست آوردن اطلاعات مفید در مورد اقلام اطلاعاتی پرسشنامه از کلیه واحدهای نمونه است. در یک آمارگیری نمونهای اطلاعات برخی از
افراد جامعه که در نمونه حضور دارند، ثبت می شود و برخی از واحدها نیز به تعدادی از سؤالها پاسخ نمیدهند. در این آمارگیریها معمولاً اطلاعات جمع آوری شده، کامل نمیباشند، به این صورت که ممکن است برای تعدادی از واحدهای نمونه، هیچ اطلاعی بهدست نیاید و برای واحدهای دیگر ممکن است فقط برای بعضی از سؤالها، اطلاعاتی کسب شود. این کمبودها را معمولاً بیپاسخی در جمع آوری اطلاعات میگویند.
در آمارگیریها عوامل مختلفی باعث بروز خطا میشوند از جمله: درک نادرست مصاحبهکننده از دستورالعملهای طرح آمارگیری، عدم تمایل به شرکت در تکمیل سؤالات طرح آمارگیری بهدلیل پاسخهای نادرست، فهرست نادرست آدرسها، نامفهوم بودن سؤالات و… از عوامل خطا محسوب میشوند. خطاها به دو نوع عمده تقسیم میشوند. خطاهایی که طی فرایند اندازهگیری و یا جمع آوری اطلاعات بوجود میآیند (خطاهای غیرنمونهگیری) و نوع دیگر خطاهایی هستند که بهدلیل برقراری ارتباط مستقیم تنها با بخشی از جمعیت بوجود میآیند (خطاهای نمونهگیری). خطاهای نمونهگیری فقط در آمارگیریهای نمونهای دیده میشود و خطاهای غیرنمونهگیری در سرشماریها و همچنین آمارگیریهای نمونهای مشاهده میشوند.
در زمینه شناخت و رفع خطاهای نمونهگیری کتب و مقالات فراوانی تدوین شده است و میتوان گفت که یکی از منابع عمده خطا در بررسیها که خطاهای غیرنمونهگیری میباشد تا حدودی به دست فراموشی سپرده شده است و اکثر محققان آمارگیریهای نمونهای، بر این باورند که خطای بیپاسخی که بهعنوان یکی از منابع خطاهای غیرنمونهگیری است، مسئلهای اساسی و روبه رشد است. لذا در این رساله به بررسی، شناخت و رفع خطاهای غیرنمونهگیری در زمینه بیپاسخی که بهعنوان یکی از منابع خطاهای غیرنمونهگیری است، میپردازیم. همچنین برای حذف اریبی ناشی از دادههای ناقص، روشهایی ارائه میدهیم و راهکارهایی برای اصلاح برآوردگرهای ناشی از بیپاسخی بهدست میآوریم.
1-1 مقدمه
همانطور که گفتیم، یکی از خطاهای مهم در بررسیهای آماری، خطای ناشی از بیپاسخی است. تمام محققین تلاش می کنند تا حد ممکن این خطا به حداقل مقدار تقلیل یابد. تاکنون راهکارهای گوناگونی، توسط افراد مختلف ارائه شده اند. در این پایان نامه به بررسی آنها میپردازیم.
در این فصل اصطلاحات، تعاریف، مفاهیم و سابقه مربوط به بیپاسخی و علل بروز آن، فعالیتهای آماری مرتبط با بیپاسخی، راه های جبران بیپاسخی و مقایسه نرخهای بیپاسخی را بررسی میکنیم.
برای جبران بیپاسخی و کاهش اریبی ناشی از بیپاسخی میتوان از دو رویکرد استفاده کرد، رویکرد اول مبتنی بر آمار کلاسیک است که سعی می کند بهنحوی اریبی بیپاسخی را کاهش دهد و محتاج مراجعات مکرر یا نمونه گیری های مکرر است. رویکرد دوم روش بیزی است که در واقع تصحیح اریبی را بهوسیله شرطی کردن
این مطلب را هم بخوانید :
مفهوم بازی انحصاری؛ چرا این بازی ها برای کاربران کنسول ها مهم هستند؟
روی بیپاسخیها انجام میدهد.
اریکسون (1976) [1] پیشگام مطالعه به روش بیزی در این زمینه بوده است و بررسی وی در زمینه تشریح روش بیزی در ارتباط با گرفتن زیر نمونه از واحدهای بیپاسخ، بوده است. علاوه بر روشهای بالا، اخیراٌ افراد دیگری از جمله لیتل[2] (2003) رویکرد دیگری، اختیار کردهاند. به این شرح که افراد نمونهای به دو زیرنمونة دارای پاسخ و بیپاسخ تقسیم میشوند و سعی میشود که توزیع صفت مورد بررسی برای افراد با پاسخ بهشرط مقادیر متغیر مورد بررسی برای افراد بیپاسخ طبق یک مدل آماری معینی بهدست آورده شود.بدین ترتیب تصحیح لازم در مقادیر مشاهده شده بهعمل آید بهطوریکه اریبی ناشی از بیپاسخی از بین برود.