2-1-6-5-7- هدف های سالانه……………………………………………………………………………………………………80
2-1-6-5-8- سیاست ها……………………………………………………………………………………………………………..81
2-1-6-6- الگوی مدیریت استراتژیک………………………………………………………………………………………….82
2-1-7- تدوین استراتژی……………………………………………………………………………………………………………..85
2-1-7-1- چارچوبی جامع برای تدوین استراتژی…………………………………………………………………………….85
2-1-7-2- ماتریس تهدیدات، فرصت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف( SWOT) …………………………………….88
2-1-8- اجرای استراتژی……………………………………………………………………………………………………………..90
2-1-9- ارزیابی استراتژی……………………………………………………………………………………………………………93
2-1-9-1- بررسی عوامل داخلی و خارجی ……………………………………………………………………………………95
2-1-9-2- محاسبه ی عملکرد سازمان……………………………………………………………………………………………99
2-1-9-3- اقدامات اصلاحی……………………………………………………………………………………………………..101
2-1-10- ترکیب قضاوت شهودی و تجزیه و تحلیل های علمی………………………………………………………..104
2-1-11- سازگاری با تغییرات……………………………………………………………………………………………………107
2-1-12- مزایای مدیریت استراتژیک………………………………………………………………………………………….108
2-1-13- مروری بر تحقیقات انجام شده………………………………………………………………………………………111
2-1-13-1- پروژه های مطالعاتی تهیه و تدوین سند راهبردی شهرک های صنعتی استان های کشور……….111
2-1-13-1-1- پروژه های مطالعاتی تهیه و تدوین سند راهبردی شهرک های صنعتی استان تهران…………..111
2-1-13-2- پروژه های مطالعاتی تهیه و تدوین سند راهبردی شهرک های صنعتی استان سمنان………………112
این مطلب را هم بخوانید :
2-1-13-2- پایان نامه ………………………………………………………………………………………………………………112
2-1-13-3- طرح تحقیقاتی……………………………………………………………………………………………………….113
2-1-13-4- پایان نامه……………………………………………………………………………………………………………….114
2-1-13-5- پایان نامه……………………………………………………………………………………………………………….115
2-1-13-5- پایان نامه……………………………………………………………………………………………………………….116
بخش دوم : نقش و جایگاه صنایع کوچک و متوسط در صنعت کشور………………………………………………..118
مرور ادبیات …………………………………………………………………………………………………………………………….118
2-2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………118
2-2-2- نظریات مدرن کسب و کار…………………………………………………………………………………………….121
2-2-3- تعریف صنایع کوچک و سیر تاریخی آن در ایران………………………………………………………………126
2-2-4- تعریف شهرک های صنعتی……………………………………………………………………………………………129
2-2-5- سیر تاریخی صنایع کوچک در ایران………………………………………………………………………………..130
بخش سوم : معرفی شرکت شهرک های صنعتی استان تهران……………………………………………………………..135
2-3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………135
2-3-2- نیروی انسانی……………………………………………………………………………………………………………….135
2-3-3- شهرک ها و نواحی صنعتی استان…………………………………………………………………………………….136
بخش چهارم : معرفی اجمالی شهرستان فیروز کوه…………………………………………………………………………..141
2-4-1- مشخصات عمومی شهرستان فیروز کوه ……………………………………………………………………………141
2-4-2- بررسی شاخص های توسعه ی صنعتی در شهرستان فیروز کوه و مقایسه آن با شهرستان های استان تهران…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 145
بخش پنجم : بررسی و مطالعه ی اسناد بالا دستی …………………………………………………………………………….152
فصل سوم : روش تحقیق …………………………………………………………………………………..161
3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………162
3-2- روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………..162
3-3- جامعه ی آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری ………………………………………………………………….163
روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………….164
3-4- روایی و پایایی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….165
3-5- روش های جمع آوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………165
3-5-1- جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و اسناد و مدارک …………………………………..165
3-5-2- جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه …………………………………………………………………………….166
3-5-3- جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش نامه ………………………………………………………………………..166
3-6- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات …………………………………………………………………………………….167
فصل چهارم : نتایج و یافته های تحقیق…………………………………………………………………170
4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………..171
4-2- دا ده های جمعیت شناختی نمونه ی مورد مطالعه ……………………………………………………………………171
4-3- چشم انداز دفتر شهرک صنعتی فیروز کوه ……………………………………………………………………………173
4-4- ماموریت دفتر شهرک های صنعتی فیروز کوه چیست؟……………………………………………………………175
4-5- فهرست نقاط قوت و ضعف – فرصت ها و تهدیدات ……………………………………………………………..176
– تهدیدات عمده و نهایی دفاتر و واحد ها شهرک های صنعتی شهرستان فیروز کوه …………………………….180
4-6- اهداف بلند مدت (کلان) دفاتر و واحد ها شهرک ها ی صنعتی فیروز کوه کدام است ؟……………….181
4-7- بررسی عوامل داخلی ………………………………………………………………………………………………………..183
4-8- بررسی عوامل خارجی ………………………………………………………………………………………………………187
4-9- ماتریس عوامل داخلی و خارجی (IE ) ………………………………………………………………………………..189
4-10- بررسی ماتریس نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و تهدیدات (SWOT)…………………………………….191
4-11- بررسی ماتریس استراتژی اصلی ………………………………………………………………………………………..193
4-12- ماتریس برنامه ریزی استراتژی کمی (QSPM) …………………………………………………………………..194
فصل پنجم : بحث و تفسیر نتایج و پیشنهادات ………………………………………….199
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….200
5-2- خلاصه ……………………………………………………………………………………………………….200
5-3- نتایج تحقیق ……………………………………………………………………………………………………200
استراتژی های پیشنهادی ………………………………………………………………………………………..204
5-4- محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………….206
5-5- پیشنهادات …………………………………………………………………………………………………….206
5-5-1- پیشنهاد بر اساس تجارب نگارنده تحقیق به شهرک های شهرستان فیروز کوه ………………………….206
5-5-2- پیشنهاد به محقق بعدی ………………………………………………………………………………….207
منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………………………..208
پیوست ها……………………………………………………………………………………………………… 212
مقدمه
تجربه بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته نشان می دهد که بخش صنایع کوچک و متوسط به دلایل مختلف می تواند نقش محوری در توسعه اقتصادی و صنعتی داشته باشد. اول اینکه صنایع کوچک و متوسط از بسیج منابع مالی حمایت می کند و در نتیجه باعث ایجاد فرصت ها شغلی، ایجاد رفاه و بالاخره فقرزدایی می شود. دوم اینکه صنایع کوچک و متوسط به اقشار آسیب پذیر جامعه از قبیل جوانان و زنان که ظرفیت محدودی برای مشارکت در توسعه اقتصادی کشورشان دارند کمک می کند. سوم اینکه بخش صنایع کوچک و متوسط می تواند نقش مهمی درتحقق روند خصوصی سازی در کشور ایفا نماید زیرا آنها اغلب قابلیت جذب نیروی کار مازاد را دارند. چهارم اینکه توسعه صنایع کوچک و متوسط باعث ارتقاء مردم سالاری در جامعه می شود و جامعه مدنی باعث مشارکت کارآفرینان در نظام اقتصادی سیاسی و اجتماعی کشور می گردد. سرانجام بخش صنایع کوچک و متوسط ثابت نموده که منعطف و نوآور است و در بسیاری از بخش ها صنایع کوچک و متوسط امتیازات رقابتی قابل توجهی نسبت به صنایع بزرگ دارند و این امر آنها را قادر می سازد سریع تر و موثرتر به تحولات فزاینده جهانی پاسخ دهند ( unido , 2003 ) .
امروزه در کشورهای در حال توسعه، صنعتی شدن به مثابه حل کلیه مشکلات اقتصادی مطرح است به طوری که صاحبنظرات مسائل اقتصادی، آن را مترادف با توسعه یافتگی می دانند. کشورهای در حال توسعه امیدوارند که از طریق صنعتی شدن بر مشکلات عقب ماندگی فنی غلبه کرده و موجبات استفاده کامل از منابع طبیعی، مواد خام، سرمایه و نیروی انسانی را فراهم سازند.
پیشرفت های سریع کشورهای در حال توسعه نظییر کره جنوبی، تایوان، مالزی، هندوستان، ترکیه ، اندونزی و کشورهای صنعتی چون آلمان، ژاپن ، آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته گواه این مدعا است که صنایع کوچک در این کشورها به عنوان پایه های اساسی رشد و توسعه و دستیابی به صنایع مدرن بوده اند به طوری که طبق مطالعات سازمان جهانی کار 70 درصد از نوآوری ها و اخترعات صنعتی، توسط کار آفرینان به وجود آمده که در واحدهای کوچک مشغول به کار بوده اند (Debra D.Raiborn , 1982 , 1-5 ) .
بخش بنگاه های کوچک و متوسط ستون فقرات اقتصادهای توسعه یافته در سراسر جهان می باشد. در اتحادیه اروپا صنایع کوچک و متوسط نقش مهمی در رشد و توسعه و ایجاد کسب و کار جدید داشته است و نقش به سزائی در اشتغالزایی در سطح قابل قبول به ویژه برای کارگان و زنان فراهم کرده است با توجه به اینکه صنایع کوچک و متوسط به طور معمول بیشتر از صنایع بزرگ به تأمین کنندگان محلی وابسته هستند در نتیجه آنهابه طور غیر مشتقیم باعث ایجاد فرصت های شغلی می شوند (The European Commission , 2005 , 2-8 ) .
بررسیهای انجام شده در نظام های اقتصادی (توسعه یافته، در حال توسعه فدر حال گذار) نشان میدهد که برای دستیابی به یک بخش صنایع کوچک و متوسط شکوفا و پایدار بایستی یک ساختار حقوقی مناسب برای صنایع کوچک و ایجاد یک ساختار حمایتی نهادینه مناسب شامل خدمات مشاوره کسب و کار، تأمین اطلاعات ، آموزش ، خدمات مالی و امثال آن باشد.
در این راستا کشور ما ایران شدیداً به صادرات نفت و گاز که 82 درصد کل صادرات کشور را تشکیل
میدهد وابسته است هرچند که صادرات غیر نفتی در حال افزایش بوده ولی این افزایش به آرامی صورت میگیرد. و اشتغالزایی یکی از مسایل مهم در ایران می باشد بر اساس آمار منتشره توسط مرکز آمار ایران حدود 3 میلیون نفر در سال 2000 به صورت رسمی به عنوان بیکار ثبت شده است که این رقم در حال افزایش میباشد. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ثابت شده است که بخش صنایع کوچک و متوسط می تواند نقش کلیدی در اشتغال زایی ایفا کند و نه تنها می تواند نیروی کار ناشی از رشد طبیعی را جذب کند بلکه نیروی کار مازاد شرکت های دولتی ناشی از تعدیل اقتصادی یا خصوصی سازی را نیز می تواند جذب نماید و همچنین می تواند به عنوان موتور محرک اصلی اشتغال محسوب شود (شقاقی و همکاران ،1384) .
این فصل به بیان کلیات تحقیق شامل: بیان مساله، چارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق، اهمیت موضوع تحقیق و اهداف تحقیق تخصیص یافته است.
بیان مسئله
تغییرات شتابان محیط درون و برون سازمانی منجر به بروز شرایطی شده است که مجموعه مولفهها و عوامل مرتبط با سازمان در حوزههای مختلف به صورت پیوسته دچار تغییرات گردد. لذا در چنین شرایطی بدون وجود برنامهای مشخص امکان رسیدن به موفقیت برای سازمان قابل تصور نیست. در چنین شرایطی استفاده از روشهای رایج برای برنامه ریزی در سازمانها امری ضروری و رایج بوده و در عمل بسیاری از مدیران، مشاوران و کارشناسان از این الگوها در تعیین برنامههای سازمانی استفاده میکنند. لیکن در اغلب روشهای موجود در حوزه برنامه ریزی، برنامه ریزی انجام شده با واقعیتها و شرایط محیطی و درونی سازمان تطابق لازم را ندارد.
در مدلهای رایج در برنامه ریزی (به ویژه برنامه ریزی استراتژیک)، فرایند شناخت مبتنی بر دو حوزه عمده و اصلی درون و بیرون سازمان (محیط داخلی و خارجی) انجام میپذیرد که حاصل آن در قالب مجموعه فرصت ها، تهدیدها، نقاط قوت و نقاط ضعف تبیین میگردد. در حقیقت با تحلیلهای انجام شده در این حوزهها، شرایط موجود سازمان به تصویر درآمده و برنامههای مورد نیاز برای حصول به اهداف و ماموریت سازمان و نیز عبور از شرایط و تنگناهای موجود، با بهره گرفتن از فرصتها و نقاط قوت تدوین میگردد.
با توجه به آنچه گفته شد و نظر به اینکه تاکنون به منظور برنامه ریزیهای مورد نیاز با رویکردی استراتژیک به بررسی و شناسایی مشکلات موجود در شهرکهای صنعتی فیروزکوه پرداخته نشده این تحقیق درصدد است تا تصویری مناسب از مشکلات این سازمان در حوزههای مختلف به منظور ارائه راهکارهای مورد نیاز جهت مقابله با آن ارائه دهد.
به این ترتیب مساله اصلی تحقیق حاضر را میتوان به صورت زیر مطرح کرد:
1- در این تحقیق منظور از مسائل و مشکلات همان تهدیدات محیطی و نقات ضعف داخلی هستند. به عبارت دیگر این تحقیق دلیل عدم دستیابی به توسعه صنعتی مطلوب و پایدار را یا در ضعف های مدیریتی و داخلی می داند و یا در عوامل خارجی جستجو می کند که در هر صورت با اتخاذ راهکارهایی (استراتژی هایی) مناسب می توان نقاط ضعف را به قوت و عوامل تهدید را به فرصت تبدیل کرد.
2- با وجود آنکه مسائل و مشکلات موارد کیفی هستند اما این تحقیق بر آن است که با بهره گرفتن از روش هایی چون ماتریس ارزیابی عوامل خارجی ، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی ، ماتریس نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و تهدیدات، ماتریس داخلی و خارجی، ماتریس استراتژی اصلی و سایر تکنیکهای اولویت بندی و رتبه بندی ترجیحات مشکلات کیفی را به کمی تبدیل نماید،که در اینصورت می توان راهکارهای کمی و قابل دفاع برای آنها را ارائه نمود.
اهمیت و ضرورت تحقیق
در هر سازمان و شرکتی استراتژی از اهمیت زیادی بر خوردار است. داشتن یک استراتژی برای دستیابی به اهداف و رقابت در محیط پویا برای هر سازمانی الزامی میباشد. طبیعی است که برای داشتن یک استراتژِی مطلوب نیاز است که که کلیه مراحل تجزیه و تحلیل محیط درونی و بیرونی سازمان طی شود تا مدیران بتوانند تصمیم بگیرند که برای دستیابی به اهداف مورد نظر سازمان از چه استراتژی استفاده کنند .اولین گام تدوین یک استراتژی مناسب است. موضوع تحقیق ارائه شده به تدوین و ارائه یک استراتژی از طریق مدل (SWOT) [1] با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل محیط درونی و بیرونی شهرک های صنعتی شهرستان فیروزکوه خواهد پرداخت تا بتواند بهترین عملکرد را پس از اجرا برای شهرک های مذکور به همراه داشته باشد.
همانطور که میدانیم یک استراتژی باید نیازهای یک سازمان را در راستای رسیدن به اهدافش تامین کند.پس رضایت سهام داران، ذینفعان، مشتریان از عملکرد یک شرکت امر بسیار مهمی است. در دنیای کنونی با وجود رقبای بسیار و پویایی محیط و تغییرات قوانین چگونه میتوان به اهداف سازمان با موفقیت دست پیدا کرد؟ همچنین با داشتن یک برنامه ریزی دقیق و با یک استراتژی مناسب میتوان تحقق اهداف را بهبود بخشید و رضایت مشتریان درونی و بیرونی سازمان را افزایش داد. با در نظر گرفتن موارد فوق میتوان گفت که با داشتن یک استراتژی مناسب میتوان هزینه ها را کم کرد و بهره وری و اثر بخشیرا افزایش داد. با توجه به موارد فوق میتوان نتیجه گرفت که یک سازمان برای بقای خود نیازمند یک استراتژی مناسب با توجه به محیط و عوامل درونی خود میباشد، تا بتواند از طریق آن به درجات بالای پیشرفت یک سازمان دست یابیم.
تعداد صفحه :232
قیمت :14700 تومان
ﭼﮑﯿﺪه
ﺷﺮﮐﺘﻬﺎ ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد؟
ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ازﻣﯿﺎن ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان ، ﺑﯿﺴﺖ و ﭘﻨﺞ ﻋﻀﻮ ﺑﻪ روش ﻏﺮﺑﺎل ﮔﺮی ﺣﺬف داده ﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS در ﯾﮏ دوره ﺷﺶ ﺳﺎﻟﻪ ، از ﺻﻮرتﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ اﺳﻔﻨﺪ ﻣﺎه ﺳﺎلﻫﺎی 1384 اﻟﯽ 1389 اﻧﺘﺨﺎب و ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ . اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز از ﺻﻮرتﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ اﺳﺎﺳﯽ ، ﮔﺰارﺷﺎت ﻣﺠﺎﻣﻊ و ﺳﺎﯾﺮ اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک ﻣﻮﺟﻮد در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدارﺗﻬﺮان ، اﺳﺘﺨﺮاج و ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده از روشﻫﺎی آﻣﺎری ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از ﻧﺮم اﻓﺰار Eviews وﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ واﺗﺴﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ واﻗﻊ ﮔﺮدﯾﺪ . ﺑﺮای آزﻣﻮن ﻣﺪلﻫﺎی اﺑﺘﺪا از آزﻣﻮن ﭼﺎو اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﺗﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدد ﮐﻪ آﯾﺎ از روش آﻣﺎری ﺑﺎﯾﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد ﯾﺎ روش ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ. در اداﻣﻪ از آزﻣﻮن ﻫﺎﺳﻤﻦ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻣﺎری اﺛﺮات ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﯾﺎ اﺛﺮات ﺛﺎﺑﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺳﻨﺠﺶ ﻣﺪل ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻔﺮوﺿﺎت رﮔﺮﺳﯿﻮن ﮐﻼﺳﯿﮏ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﻪ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﺗﻬﺎﺟﻤﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽداری وﺟﻮد دارد وﻟﯽ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺗﻬﺎﺟﻤﯽ اﺛﺮ ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﻧﺪارد ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮔﻮﯾﺎی اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﯿﺎﺳﺘﻬﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ در ﮔﺮدش و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رﯾﺴﮏ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎ ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد ﻧﺪارد ﺑﻄﻮری ﮐﻪ در ﻫﺮ دو ﺳﻄﺢ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری ﺗﻬﺎﺟﻤﯽ و ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﺗﻬﺎﺟﻤﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﯿﻦ ﺳﯿﺎﺳﺘﻬﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ در ﮔﺮدش و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رﯾﺴﮏ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﯽ ﺷﻮد. در ﭘﺎﯾﺎن ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﯿﺰ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎﯾﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺤﻘﯿﻖ اراﺋﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.
ﮐﻠﯿﺪ واژه : ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ درﮔﺮدش ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ درﮔـﺮدش، ﺳﯿﺎﺳـﺖ ﺳـﺮﻣﺎﯾﻪ در ﮔـﺮدش ﻣﺤﺎﻓﻈـﻪ ﮐﺎراﻧـﻪ ، ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺎﻟﯽ ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رﯾﺴﮏ
(16-2 ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در ﺧﺼﻮص ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ درﮔﺮدش و ﺗﺎﺛﻴﺮات آن ﺑﺮ واﺣﺪﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی در
ﺧﺎرج از ﻛﺸﻮر ………………………………………………… ٤٧
(17-2 ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در ﺧﺼﻮص ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ در ﮔﺮدش و ﺗﺎﺛﻴﺮات آن ﺑﺮ واﺣﺪﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی در
ﭼﻜﻴﺪه
اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﺳﺖ ﻛﻪ آﻳﺎ ﺑﻴﻦ ﺳﻴﺎﺳﺘﻬﺎی ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ در ﮔﺮدش ﺑﺎ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ رﻳﺴﻚ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد؟
ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﻲ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ازﻣﻴﺎن ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان ، ﺑﻴﺴﺖ و ﭘﻨﺞ ﻋﻀﻮ ﺑﻪ روش ﻏﺮﺑﺎل ﮔﺮی ﺣﺬف داده ﻫﺎ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS در ﻳﻚ دوره ﺷﺶ ﺳﺎﻟﻪ ، از ﺻﻮرت ﻫﺎی ﻣﺎﻟﻲ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﺑﻪ اﺳﻔﻨﺪ ﻣﺎه ﺳﺎلﻫﺎی 1384 اﻟﻲ 1389 اﻧﺘﺨﺎب و ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ .
اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز از ﺻﻮرت ﻫﺎی ﻣﺎﻟﻲ اﺳﺎﺳﻲ ، ﮔﺰارﺷﺎت ﻣﺠﺎﻣﻊ و ﺳﺎﻳﺮ اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک ﻣﻮﺟﻮد در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدارﺗﻬﺮان ، اﺳﺘﺨﺮاج و ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﺎی آﻣﺎری ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﮔﻴﺮی از ﻧﺮم اﻓﺰار Eviews وﺗﺤﻠﻴﻞ رﮔﺮﺳﻴﻮن و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ واﺗﺴﻦ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ واﻗﻊ ﮔﺮدﻳﺪ . ﺑﺮای آزﻣﻮن ﻣﺪل ﻫﺎی اﺑﺘﺪا از آزﻣﻮن ﭼﺎو اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﺗﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدد ﻛﻪ آﻳﺎ از روش آﻣﺎری ﺑﺎﻳﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮد ﻳﺎ روش ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ. در اداﻣﻪ از آزﻣﻮن ﻫﺎﺳﻤﻦ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻣﺎری اﺛﺮات ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻳﺎ اﺛﺮات ﺛﺎﺑﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺳﻨﺠﺶ ﻣﺪل ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻔﺮوﺿﺎت رﮔﺮﺳﻴﻮن ﻛﻼﺳﻴﻚ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﻪ