4-3.2. نتایج.. 91
4-3.3. جدول توزیع فراوانی… 91
4-3.4. روش حل فرضیه اول.. 92
4-3.5. الویت بندی عوامل سازمانی بر مبنای روش تاپسیس…. 94
4-3.6. فرضیه دوم. 95
4-3.7. نتایج.. 95
4-3.8. جدول توزیع فراوانی… 95
4-3.9. روش حل فرضیه دوم. 97
4-3.10. الویت بندی عوامل فرایندی بر مبنای روش تاپسیس…. 98
4-3.11. فرضیه سوم. 99
4-3.12. نتایج.. 99
4-3.13. جدول توزیع فراوانی… 100
4-3.14. روش حل فرضیه سوم. 101
4-3.15. الویت بندی عوامل فنی بر مبنای روش تاپسیس…. 102
فصل پنجم نتایج و پیشنهادات…. 104
5-1. مقدمه. 105
5-2. مرور مختصر بر مساله و هدف تحقیق… 105
5-3. نتایج و یافتهها 107
5-4. پیشنهادات…. 108
این مطلب را هم بخوانید :
5-3.1. پیشنهادات اجرایی… 108
5-4.1. پیشنهادات تحقیقات آینده. 109
5-5. نتیجه گیری… 110
پیوست 1- پرسشنامه. 111
پیوست 2- نمودار فراوانی… 116
پیوست 3 – محاسبات فرضیه اول.. 123
پیوست 4 – محاسبات فرضیه دوم. 128
پیوست 5 – محاسبات فرضیه سوم. 132
فهرست منابع و مآخذ.. 137
فهرست جداول و اشکال
شکل 2-1: زنجیره ارزش هوش تجاری… 29
شکل 2-2: سیستم های مرتبط با هوش تجاری… 31
شکل 2-3: ابزارهای هوش تجاری برای مدیریت…. 34
شکل 2-4: کاربران هوش تجاری… 36
شکل 2-6: ساختار رابط کاربری داشبورد. 44
جدول 2-1: عوامل حیاتی موفقیت از دیدگاه نویسندگان مختلف….. 58
جدول 2-2: عوامل حیاتی موفقیت از دیدگاه نویسندگان مختلف 2.. 59
2-……….. جدول 2-3 : عوامل حیاتی موفقیت از دیدگاه نویسندگان مختلف 3.. 60
جدول 2-4 : دسته بندی عوامل حیاتی موفقیت…. 61
جدول 2-5 : عوامل حیاتی موفقیت و تعداد نقل قولها 63
شکل 3-1 : مدل پیشنهادی تحقیق… 78
جدول 3-1 : شاخصها- عوامل سازمانی… 80
جدول 3-2 : شاخصها – عوامل فرایندی… 81
جدول 3-3 : شاخصها – عوامل فنی… 82
جدول 4-1 : آلفای کرنباخ… 89
جدول 2-4 : میزان تحصیلات…. 90
نمودار 1-4 : میزان تحصیلات…. 90
جدول 3-4 : سابقه آشنایی با هوش تجاری… 90
نمودار 2-4 : سابقه آشنایی با هوش تجاری… 90
جدول 4-4 : زمینه فعالیت…. 90
نمودار 3-4 : زمینه فعالیت…. 90
جدول 4-5 : جدول توزیع فراوانی… 92
4-……….. جدول 4-8 : فاصله بر اساس نرم اقلیدسی… 94
جدول 4-9 : الویت بندی عوامل سازمانی… 95
جدول 4-13 : اندازه فاصله نرم اقلیدسی… 98
جدول 4-14 : الویت بندی عوامل فرایندی… 99
جدول 4-15 : جدول توزیع فراوانی… 101
جدول 4-18 : اندازه فاصله نرم اقلیدسی… 102
جدول 4-19 : الویت بندی عوامل فنی… 103
آنتونی پادالینو در پایان نامه خود [1] هوش تجاری را این گونه تعرف می کند: هوش تجاری واژه ای است که دارای تعاریف متعدد میباشد اما به طور عام میتوان گفت هوش تجاری فرایند تبدیل دادهها به اطلاعات مفید و مورد استفاده سازمان است، به گونهای که این اطلاعات بتواند در پشتیبانی از تصمیمسازی در سازمان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین هوش تجاری عمدتا میتواند به عنوان معماری سازمانی برای برنامههای کاربردی پشتیبان تصمیم و عملیاتی تعریف شود. سیستمهای هوش تجاری به عنوان بستههای نرمافزاری استاندارد از طریق شرکتهای مختلف ارائه میشوند مانند Cognos, SAS, Microsoft, Oracle که به مشتریان خود این امکان را میدهند تا این بستهها را مطابق با نیازمندیهای خود سازگار سازند [2].
هوش تجاری شامل مجموعهای از برنامههای کاربردی و تحلیلی است که به استناد پایگاههای داده عملیاتی و تحلیلی به اخذ تصمیم بهینه برای فعالیتهای مدیریتی میپردازد. به عبارت دیگر هوش تجاری به فرایند تبدیل دادههای خام به اطلاعات تجاری و مدیریتی اطلاق میگردد که به تصمیم سازان سازمان کمک میکند تا تصمیمات خود را بهتر و سریعتر گرفته و بر اساس اطلاعات صحیح، عمل نمایند. دادهها با ورود به سیستم هوش تجاری مورد پردازش قرار گرفته و تبدیل به دانش میشوند، سپس دانش بدست آمده مورد تحلیل قرار گرفته و از نتایج تحلیلی آن، مدیران در تصمیم گیری خود بهرهمند شده و اقداماتی را جهت بهبود عملکرد سازمان انجام میدهند.
هوشمندی سازمانی را میتوان استفاده موثر، به جا و سریع از دادهها، اطلاعات، دانش و خرد افراد داخل و خارج از سازمان در تصمیم گیریهای سطوح مختلف سازمان دانست. امروزه از هوشمندی سازمانی به عنوان یکی از اصلیترین مزیتهای رقابتی سازمان نام برده میشود.
دو عامل مهم که انگیزه بهکارگیری یک فناوری جدید در سازمان را ایجاد میکنند عبارتاند از:
هوش تجاری متشکل از 3 فرایند کلی میباشد[3]:
ابزار هوش تجاری به طور عمده به عنوان ابزار جدید واسطهای بین کارهای اجرایی و کارهای پشتیبان تصمیمگیری پذیرفته شده است. قابلیت هوش تجاری شامل تایید تصمیمگیری، فرایند تحلیل بلادرنگ، تحلیل آماری، پیش بینی و داده کاوی است. اجزای اصلی تشکیل دهنده هوش تجاری شامل موارد زیر است[4] :